Institut für Wirtschaftsinformatik
Dauerhafte URI für die Sammlunghttps://irf.fhnw.ch/handle/11654/66
Listen
4 Ergebnisse
Ergebnisse nach Hochschule und Institut
Publikation Digitalizing B2B business processes—The learnings from e-invoicing(Springer, 2018) Richter, Sarah-Louise; Tanner, Christian; Dornberger, RolfDigitalizing an existing business process often proves to be more complicated than expected. This article provides insights into obstacles and success factors when digitalizing a business process, using the example of the transition from a paper-based process of handling invoices to electronic invoicing. Since e-invoicing has gained significant momentum in recent years from a business perspective as well as from governments all over the world, it provides an interesting area in which to investigate digitalization. Drawing from input collected in more than 10 years of research on the topic of e-invoicing, the authors illustrate why digitalization is still not easily achieved, despite the obvious advantages, and elaborate on the key prerequisites for success. The results emphasize the importance of understanding the needs of one’s business partners and working closely with them when developing solutions. Furthermore, systematic project management and change management are important. However, as much as there is no “one size fits all” solution, there is also none that will last forever. Rather, as the business environment changes and technology matures, there will be a need to re-assess processes and solutions from time to time. Most importantly, the human factor of change cannot be underestimated. Besides standard change management practices, companies should seize the opportunity to develop their employees through the digitalization effort by engaging them in projects and decision-making processes. Acquiring project management skills, expert knowledge and experience in innovating business processes will serve as an invaluable asset in the long term.04A - Beitrag SammelbandPublikation The role of information technology in procurement in the Top 200 companies in Switzerland(Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW, Competence Center E-Businessl, 2006) Tanner, Christian; Wölfle, Ralf; Quade, Michael H.The procurement organisation can significantly influence the success of a company. These days it operates in a dynamic, complex environment and in order to operate efficiently and effectively it has to create appropriate structures and make use of suitable instruments. Information technology can play an important role in this.05 - Forschungs- oder ArbeitsberichtPublikation Checkliste für den Datenschutz im E-Commerce(WEKA, 2006) Kummer, Mathias; Leimstoll, Uwe; Risch, DanielBei der Personalisierung ging es ursprünglich um die Gestaltung der Benutzeroberfläche von Informationssystemen, also um das, was der Benutzer eines Programms am Bildschirm sieht. Wenn der einzelne Benutzer die Möglichkeit hat, diese Benutzeroberfläche an seine Wünsche anzupassen, wird von ?Personalisierung? gesprochen. Heute umfasst der Begriff ein viel grösseres Feld der Anpassungsmöglichkeiten, und er wird insbesondere für Anwendungen benutzt, die im Internet verfügbar sind (z.B. E-Shops). Personalisierte Anwendungen stellen dem Benutzer Inhalte und Funktionen bereit, die speziell auf seine Bedürfnisse abgestimmt sind.Für den Kunden eines E-Shops liegt der Nutzen der Personalisierung in erster Linie darin, dass er sich schneller und besser informieren und eine Bestellung schneller aufgeben kann. Auf diese Weise spart er Zeit und Geld und das Risiko von Fehlkäufen wird minimiert.04A - Beitrag SammelbandPublikation Studie: Bedeutung der Informationstechnologie in der Beschaffung der Top 200 Unternehmen der Schweiz(Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW, Competence Center E-Business, 2006) Tanner, Christian; Wölfle, Ralf; Quade, Michael H.05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht