Hochschule für Angewandte Psychologie FHNW

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  • Publikation
    Eating green. Consumers’ willingness to adopt ecological food consumption behaviors
    (Elsevier, 12/2011) Tobler, Christina; Visschers, Vivianne; Siegrist, Michael
    Food consumption is associated with various environmental impacts, and consumers’ food choices therefore represent important environmental decisions. In a large-scale survey, we examined consumers’ beliefs about ecological food consumption and their willingness to adopt such behaviors. Additionally, we investigated in more detail how different motives and food-related attitudes influenced consumers’ willingness to reduce meat consumption and to buy seasonal fruits and vegetables. We found consumers believed avoiding excessive packaging had the strongest impact on the environment, whereas they rated purchasing organic food and reducing meat consumption as least environmentally beneficial. Similarly, respondents appeared to be most unwilling to reduce meat consumption and purchase organic food. Taste and environmental motives influenced consumers’ willingness to eat seasonal fruits and vegetables, whereas preparedness to reduce meat consumption was influenced by health and ethical motives. Women and respondents who preferred natural foods were more willing to adopt ecological food consumption patterns.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Green consumer behavior. Consumers' knowledge and willingness to act pro-environmentally
    (Eidgenössische Technische Hochschule ETH Zürich, 2011) Tobler, Christina; Siegrist, Michael; Gutscher, Heinz; Visschers, Vivianne
    11 - Studentische Arbeit
  • Vorschaubild
    Publikation
    Konsumverhalten und Förderung des umweltverträglichen Konsums. Bericht im Auftrag des Bundesamtes für Umwelt BAFU
    (Consumer Behavior, ETH Zürich, 18.08.2010) Visschers, Vivianne; Tobler, Christina; Cousin, Marie-Eve; Brunner, Thomas; Orlow, Pascale; Siegrist, Michael
    Der Bericht fasst das derzeitige Wissen zu Konsumverhalten und der Förderung des umweltverträglichen Konsums zusammen. Ziel der Arbeit ist es, für zukünftige Kommunikationsaktionen erfolgversprechende Ansatzpunkte und Kommunikationsstrategien aufzuzeigen. Der Schwerpunkt liegt dabei auf individuellen Entscheidungen von Konsumentinnen und Konsumenten. In einem ersten Teil werden die wichtigsten psychologischen Modelle zu Konsumverhalten und Verhaltensänderungen erläutert. Anschliessend wird eine mögliche Segmentierung der Schweizer Konsumentinnen und Konsumenten diskutiert. Dabei wird auf die Determinanten des ökologischen Konsumentenverhaltens bezüglich vier verschiedener Bereiche, nämlich Mobilität, Wohnen, Lebensmittel, Konsumgüter und Dienstleistungen, eingegangen. Zudem werden verschiedenen Möglichkeiten für Umweltkampagnen, deren Entwicklung und Evaluation vorgestellt. Schliesslich werden Faktoren, die für Erfolg und Misserfolg von Kampagnen verantwortlich sein können, analysiert.
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
  • Publikation
    Organic tomatoes versus canned beans: How do consumers assess the Environmental Friendliness of Vegetables?
    (SAGE, 09.01.2011) Tobler, Christina; Visschers, Vivianne; Siegrist, Michael
    The assessment of a food product’s environmental friendliness is highly challenging for consumers because such an assessment requires the consideration of various product characteristics. Furthermore, products often show conflicting features. This study uses a choice task and a questionnaire to examine how consumers judge the environmental friendliness of several vegetables. The consumers’ assessment is compared with life cycle assessment (LCA) results, which represent the overall environmental impact of a product throughout its lifespan. In contrast to the LCA, consumers consider transportation distance rather than transportation mode and perceive organic production as very relevant for the environmental friendliness. Furthermore, consumers assess the environmental impact of packaging and conservation as more important than the LCA results show. Findings also suggest the current product information for vegetables is insufficient for judging their environmental friendliness. Implications for information campaigns and ecological food labeling are discussed.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift