Pädagogische Hochschule FHNW

Dauerhafte URI für den Bereichhttps://irf.fhnw.ch/handle/11654/53

Listen

Bereich: Suchergebnisse

Gerade angezeigt 1 - 2 von 2
  • Vorschaubild
    Publikation
    Beliefs and attitudes toward inclusion of student teachers and their contact with people with disabilities
    (Frontiers Research Foundation, 22.03.2021) Kunze, André; Luder, Reto; Kassis, Wassilis
    The findings show that the student teachers report significantly more positive contact with people with disability than negative ones. At the same time, student teachers who are in contact with people with disabilities report a significantly more positive attitude toward inclusion at the beginning of the term, and a higher self-efficacy in dealing with disruptive behavior and interdisciplinary cooperation, as well as an individualizing teaching structure. They also report fewer concerns and negative attitudes than student teachers without such contact. Contact with people with disabilities was significantly related to an anticipated willingness to take on an inclusive class.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Professionalisierung inklusionsspezifisch. Inklusionsspezifische Haltungen, Einstellungen und eingeschätzte Kompetenzen von Lehramtsstudierenden. Ein internationaler Vergleich
    (Klinkhardt, 14.09.2021) Luder, Reto; Kassis, Wassilis; Graf, Ulrike; Kunz, André; Iwers, Telse; Graf, Ulrike
    Fokussiert wird die Frage, welche inklusionsspezifischen Haltungen, Einstellungen sowie eingeschätzte Kompetenzen angehende Lehrpersonen so fördern, dass sie mit Gewissheit die Aussage „Aufgrund meiner bisherigen Ausbildung fühle ich mich qualifiziert, eine inklusive Klasse zu übernehmen“ sowie andere vergleichbare Statements vertreten können. Über ein Semester ist an beiden Hochschulen wenig bis keine Bewegung zu verzeichnen. Greift für Inklusion in hochschulischer Lehre also primär das Matthäus-Prinzip: „Wer hat, dem wird gegeben“?
    04A - Beitrag Sammelband