Pädagogische Hochschule FHNW

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  • Publikation
    Lernen und Gedächtnis im Alter
    (Springer, 2013) Schumacher Alvelo, Vera; Martin, Mike; Bartsch, Thorsten; Falkai, Peter
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Science or coaches’ eye? – Both! Beneficial collaboration of multidimensional measurements and coach assessments for efficient talent selection in elite youth football
    (Bursa Uluda? University, 11.02.2019) Sieghartsleitner, Roland; Zuber, Claudia; Zibung, Marc; Conzelmann, Achim
    Due to the tremendous popularity of youth football, practitioners in this domain face the ongoing question of the most effective solutions in early talent selection. Although the scientific community has suggested multidimensional models for some time, coach assessments and motor performance tests remain common. Earlier research has determined the strengths and weaknesses within these different approaches. The current investigation directly compared the effectiveness of each approach in talent selection (coach assessment vs. motor performance tests vs. multidimensional data). A sample of 117 youth football players, their parents, and coaches participated in multidimensional measurements in the U14 age category (coach assessments, motor performance tests, psychological characteristics, familial support, training history, and biological maturation). The area under the curve (AUC [95% CI]) from receiver operating characteristic indicated the prognostic validity of each approach in predicting U19 player status five years after the assessments (professional vs. non-professional). Motor performance tests (0.71 [0.58; 0.84]) showed a lower AUC than the multidimensional data (0.85 [0.76; 0.94], p = 0.02), whilst coach assessments did not differ from the two others (.82 [.74; .90]). Further, combined talent selection approaches, especially the use of coach assessments and multidimensional data together, were significantly better at predicting U19 player status (0.93 [0.87; 0.98], p = 0.02 vs. multidimensional data only). Although certain limitations may impede further insights (summation of data, skipped use of non-linear statistics), scientific claims for using multidimensionality within talent selection were confirmed to be fruitful. In particular, the combination of the subjective coaches' eye with scientific data may buffer the mutual weaknesses of these different approaches. Future research should focus on optimizing the output of promising multidimensional models. Knowledge of detailed values relating to specific dimensions within these models and the implementation of enhanced non-linear statistics may enable further improvements in the field of talent selection.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    The role of motivation in talent selection and ­development in competitive sport
    (Sport & Exercise Medicine Switzerland, 07.05.2021) Schmid, Michael J.; Schmid, Jürg; Zuber, Claudia
    Die frühe und langfristige Förderung von Nachwuchsathleten stellt einen entscheidenden Faktor dar, wenn es darum geht, im Hochleistungssport international konkurrenzfähig zu sein. Unter den zahlreichen in der Literatur vorgeschlagenen Talentkriterien nimmt die Motivation eine Sonderrolle im Bereich der psychologischen Merkmale ein: Sie wird sportartenübergreifend in Praxis und Forschung als relevantes Kriterium für Leistungsentwicklung anerkannt. Der vorliegende Artikel soll einen Überblick über den aktuellen Stand der Talentforschung im Bereich der Motivation geben. Dabei werden zuerst die gängigsten Motivationstheorien im Leistungssport beschrieben, dann wird auf verschiedene Messverfahren und deren Vor- und Nachteile sowie auf die prognostische Relevanz der Motivation hinsichtlich der sportlichen Leistung eingegangen. Zum Schluss werden Implikationen für die Praxis abgeleitet. Es lässt sich zusammenfassen, dass die Motivation in verschiedener Hinsicht konzeptualisiert und operationalisiert wird. Die Wahl des passenden Messinstruments hängt vom Ziel der Erfassung ab. Um ein möglichst ganzheitliches Bild über die motivationale Verfassung eines Athleten oder einer Athletin zu erhalten, ist es sinnvoll, durch verschiedene Verfahren mehrere Aspekte der Motivation zu beurteilen. Introduction
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Does multicomponent physical exercise with simultaneous cognitive training boost cognitive performance in older adults? A 6-month rando­mized controlled trial with a 1-year follow-up
    (Dove Medical Press, 17.08.2015) Eggenberger, Patrick; Schumacher Alvelo, Vera; Angst, Marius; Theill, Nathan; De Bruin, Eling
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Effects of simultaneously performed cognitive and physical training in older adults
    (BioMed Central, 23.09.2013) Theill, Nathan; Adelsberger, Rolf; Martin, Mike; Jäncke, Lutz; Schumacher Alvelo, Vera
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Waffen im Kampf gegen Krankheiten – Transfer medizinischen Wissens zwischen Militär und Schule um 1900
    (Bibliothek am Guisanplatz, 2016) Hofmann, Michèle; Boser Hofmann, Lukas; Bühler, Patrick; Hofmann, Michèle; Müller, Philippe
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    Visualizing the Bayesian 2-test case: The effect of tree diagrams on medical decision making
    (Public Library of Science, 2018) Binder, Karin; Krauss, Stefan; Bruckmaier, Georg; Marienhagen, Jörg
    In medicine, diagnoses based on medical test results are probabilistic by nature. Unfortunately, cognitive illusions regarding the statistical meaning of test results are well documented among patients, medical students, and even physicians. There are two effective strategies that can foster insight into what is known as Bayesian reasoning situations: (1) translating the statistical information on the prevalence of a disease and the sensitivity and the false-alarm rate of a specific test for that disease from probabilities into natural frequencies, and (2) illustrating the statistical information with tree diagrams, for instance, or with other pictorial representation. So far, such strategies have only been empirically tested in combination for “1-test cases”, where one binary hypothesis (“disease” vs. “no disease”) has to be diagnosed based on one binary test result (“positive” vs. “negative”). However, in reality, often more than one medical test is conducted to derive a diagnosis. In two studies, we examined a total of 388 medical students from the University of Regensburg (Germany) with medical “2-test scenarios”. Each student had to work on two problems: diagnosing breast cancer with mammography and sonography test results, and diagnosing HIV infection with the ELISA and Western Blot tests. In Study 1 (N = 190 participants), we systematically varied the presentation of statistical information (“only textual information” vs. “only tree diagram” vs. “text and tree diagram in combination”), whereas in Study 2 (N = 198 participants), we varied the kinds of tree diagrams (“complete tree” vs. “highlighted tree” vs. “pruned tree”). All versions were implemented in probability format (including probability trees) and in natural frequency format (including frequency trees). We found that natural frequency trees, especially when the question-related branches were highlighted, improved performance, but that none of the corresponding probabilistic visualizations did.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Gesundheitswissen in der Schule. Schulhygiene in der deutschsprachigen Schweiz im 19. und 20. Jahrhundert
    (transcript, 10/2016) Hofmann, Michèle
    Stichwort Schulhygiene – welche Folgen hatte der Prozess der allgemeinen Medikalisierung ab der Mitte des 19. Jahrhunderts auf das Schulwesen? Am Beispiel der deutschsprachigen Schweiz untersucht Michèle Hofmann die nachhaltige Einflussnahme von Ärzten – als Vertreter einer zunehmend naturwissenschaftlich orientierten Medizin – auf die Volksschule. Sie zeichnet nach, wie diese Entwicklung zur Ausgestaltung einer Vielzahl schulhygienischer Maßnahmen führte, darunter etwa adäquat konstruiertes Schulmobiliar, gut beleuchtete Klassenzimmer, angemessene Dauer der Unterrichtseinheiten sowie regelmäßige ärztliche und zahnärztliche Untersuchungen der Schülerinnen und Schüler.
    02 - Monographie