Wyss, Corinne
E-Mail-Adresse
Geburtsdatum
Projekt
Organisationseinheiten
Berufsbeschreibung
Nachname
Vorname
Name
Suchergebnisse
Assessing pre-service history teachers' pedagogical content knowledge with a video survey using open-ended writing assignments and standardized rating items
2019, Waldis Weber, Monika, Nitsche, Martin, Wyss, Corinne
This paper explores pre-service history teachers' ability to recognize and reflect on typical situations occurring in the history classroom and to link these to students' historical learning. Therefore, we draw on the concept of professional vision (Goodwin, 1994), which assumes that teachers need a professional knowledge base to monitor and to reason about teaching and student learning. Based on theoretical notions of teachers' pedagogical content knowledge (PCK), we investigated history teachers' professional vision by means of a video survey with integrated video clips, open-ended writing assignments and standardized item ratings. We collected data from 303 and 220 pre-service teachers at the beginning and at the end, respectively, of their subject-specific teacher training. The collected data open up the possibility of 'simultaneous triangulation' (Morse, 1991), which was used for test validation. First, we tested the reliability of the closed-ended test instrument using item response theory, in order to develop a feasible test model. Second, we investigated the validity of the test instrument by comparing test results with the findings of the open-ended writing task. In general, student teachers reached rather low-test scores. They experienced difficulties in assessing classroom events in terms of their potential to support historical competencies and to evaluate the consequences for students' learning. Findings from the open writing assignment show that student teachers commented largely on generic teaching strategies while hardly noticing student learning. In sum, the chosen methodological approaches seem to contribute to a more distinct picture of preservice teachers' abilities to reason about history teaching and learning.
«Der Unterricht wird fachlich korrekt geleitet» - theoretische Grundlagen, Instrumententwicklung und empirische Erkundungen zur Unterrichtsreflexion angehender Geschichtslehrpersonen
2014-08-01T00:00:00Z, Waldis Weber, Monika, Nitsche, Martin, Marti, Philipp, Hodel, Jan, Wyss, Corinne
Förderung historischer Kompetenzen im Geschichtsunterricht – Erfahrungen einer videogestützten Lehrpersonenweiterbildung
2014, Waldis Weber, Monika, Wyss, Corinne
Wissenschaftlicher Beitrag zur Wirksamkeit einer videogestützten Lehrerweiterbildung für Geschichtslehrpersonen Sekundarstufe I.
Interesse und Motivation als Voraussetzung für Wissensaufbau - Befragung von Schülerinnen und Schülern zum WebQuest und zu EU und Europa
2012, Schneider, Claudia, Wyss, Corinne, Ziegler, Béatrice, Reinhardt, Volker
Der Artikel stellt die Ergebnisse einer Zusatzbefragung im Rahmen der internationalen TEESAEC-Studie vor. Anhand schriftlicher und mündlicher Befragungen wurde untersucht, wie Aargauer Lehrpersonen sowie Schülerinnen und Schüler die Arbeit mit der in der Studie eingesetzten internetbasierten Lernumgebung WebQuest einschätzen und welchen Stellenwert sie der EU und Europa beimessen.
Evaluating the professional vision of pre-service history teachers – results of a Video Survey measuring teachers’ subject-specific knowledge for teaching history
2016-06-21, Nitsche, Martin, Waldis Weber, Monika, Wyss, Corinne, Luginbühl, Stefanie
Entwicklung eines Videosurveys zur Erfassung des allgemeindidaktischen und fachdidaktischen Wissens von Geschichtslehrpersonen
2014-06-23T00:00:00Z, Waldis Weber, Monika, Wyss, Corinne
Formen von Klassenrat aus Sicht der Theorie, der Lehrpersonen und der Schülerinnen und Schüler. Erkenntnisse aus einer Videostudie
2013, Lötscher, Alexander, Wyss, Corinne, Besand, Anja
Das Forschungsprojekt "Klassenrat empirisch" verwendet Videoaufzeichnungen von Klassenräten auf der Sekundarstufe I sowie Interviews mit Lehrpersonen und Schülerinnen und Schülern. Der Artikel beschreibt drei Formen von Klassenrat aus der Sicht der Lehrpersonen und der Schülerinnen und Schüler. Aus der normativen Perspektive der Partizipation durch Deliberation empfiehlt der Artikel die Übergabe der Gesprächsführung an die Schülerinnen und Schüler.
"Der Unterricht wird fachlich korrekt geleitet" - Zukünftige Geschichtslehrpersonen reflektieren auf der Basis von Unterrichtsvideos über Geschichtsunterricht
2015-05-05, Nitsche, Martin, Waldis Weber, Monika, Marti, Philipp, Wyss, Corinne, Fuchs, Stefan
Development of a Video Survey to understand the Professional Knowledge of History Teachers
2014-06-17T00:00:00Z, Waldis Weber, Monika, Wyss, Corinne
Class Councils in Switzerland: Citizenship Education in Classroom Communities?
2012-01-28T00:00:00Z, Wyss, Corinne, Lötscher, Alexander