Burkhard, Roger

Lade...
Profilbild
E-Mail-Adresse
Geburtsdatum
Projekt
Organisationseinheiten
Berufsbeschreibung
Nachname
Burkhard
Vorname
Roger
Name
Burkhard, Roger

Suchergebnisse

Gerade angezeigt 1 - 9 von 9
  • Publikation
    How to strengthen today’s math skills of tomorrow’s engineers. Practical experiences with agile approaches to innovative university math lectures
    (Springer, 2021) Rausenberger, Julia; Gilgen, Lilian; Mülken, Oliver; Feiler, Stefanie; Burkhard, Roger; Erb, Nico; Luther, Anna; Hölscher, Meike; Bock, Silke; Pude, Frank; Hloch, Sergej; Klichová, Dagmar; Pude, Frank; Krolczyk, Grzegorz M.; Chattopadhyaya, Somnath [in: Advances in Manufacturing Engineering and Materials II. Proceedings of the International Conference on Manufacturing Engineering and Materials (ICMEM 2020), 21–25 June, 2021]
    How can math lectures within the life sciences curriculum take into account student heterogeneity in terms of prior mathematical knowledge and learn ing pace? And how can they do this while combining the achievement of learning goals with elements of agile working, such as self-organization in heterogeneous teams or promotion of creativity and motivation? At the start of our new “BSc In Life Sciences” curriculum, the focus was on two approaches to address stu dent heterogeneity – eduScrum as an undergraduate math learning framework and the qualification of highly motivated students as tutors. This paper reports on the motivation and development process to adapt teaching settings and presents first insights into the acceptance and impact of both approaches. In addition to achiev ing the learning objectives, both the eduScrum framework and the qualification of tutors promote skills such as collaboration, communication, creativity, IT skills and critical thinking - requirements that tomorrows’ employees will encounter in their carriers in the twenty-first-century.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    Soziale Roboter – Erfolgsfaktoren für die Umsetzung ihrer Potenziale. Ergebnisse einer Fallstudie in der Schweiz
    (GfA Press, 2019) Schulze, Hartmut; Tanner, Alexandra; Burkhard, Roger [in: Bericht zum 65. Arbeitswissenschaftlichen Kongress vom 27. Februar – 1. März 2019]
    Soziale Roboter stellen einen neuen Typ von Robotern dar, die in der Lage sind, mit Menschen zu kommunizieren. Sie sind konzipiert als Concierge im Hotel, als Guide am Flughafen oder im Einkaufszentrum, als Assistent in der Lehre oder als Begleiter im Spital oder im Altersheim. Im Rahmen einer Fallanalyse zu ersten Einsätzen dieser Roboter in Schweizer Einkaufszentren, einem Verkaufsshop für Telekommunikation, in einem Hotel sowie einer Bank hat sich gezeigt, dass eine Attraktivierung durch Entertainingfunktionen der Roboter (z.B. Tanzen, vorgegebene Dia-loge etc.) relativ leicht zu erreichen war. Trotz großer vorhandener Nach-frage stellen sich bei der Entwicklung weitergehender Nutzenpotenziale Herausforderungen nicht nur bezogen auf den technologischen Fortschritt, sondern auch bezüglich der Passung zu den Bedürfnissen und Anforde-rungen der Nutzenden.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    Social Robots: Development and Evaluation of a Human-Centered Application Scenario
    (Springer Nature, 2019) Schulze, Hartmut; Kaufmann, Kaspar; Ziakas, Eleni; Catanzariti, Marco; Stoppa, Giancarlo; Burkhard, Roger; Tanner, Alexandra; Ahram, Tareq; Taiar, Redha; Colson, Serge; Choplin, Arnaud [in: Human Interaction and Emerging Technologies. IHIET 2019]
    This study aimed to develop and evaluate an application scenario for the use of a social robot, following a human-centered design approach. The social robot, which assisted the reception desk staff of a hotel by answering simple, repetitive and time-consuming questions (e.g. parking information, directions), was perceived predominantly positive by employees and guests of the hotel. However, the results suggested that to effectively reduce the employees’ workload and to provide a reliable source of information for the guest, the robot had to work on a high level of autonomy and technological stability. Additionally, the use of a social robot may estrange guests and employees alike, as they prefer human interaction or are fearful of job loss, respectively. An early inclusion of the employees in the design process has shown to reduce fears and increase acceptance towards the social robot and its integration into the workforce.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    Plattform Innovation 4.1: Kooperationen zwischen KMUs hinsichtlich soziotechnischer Innovation im digitalen Wandel
    (Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW, 02/2017) Wäfler, Toni; Kohli, Björn; Schläppi, Michael; Burkhard, Roger [in: Frühjahrskongress 2017: Soziotechnische Gestaltung des digitalen Wandels – kreativ, innovativ, sinnhaft]
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    Enhancing Agile Team Collaboration Through the Use of Large Digital Multi-touch Cardwalls
    (Springer, 2017) Kropp, Martin; Anslow, Craig; Mateescu, Magdalena; Burkhard, Roger; Vischi, Dario; Zahn, Carmen [in: Agile Processes in Software Engineering and Extreme Programming : 18th International Conference, XP 2017, Cologne, Germany, May 22-26, 2017, Proceedings]
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    Enhancing agile team collaboration through the use of large digital multi-touch cardwalls
    (Springer, 2017) Kropp, Martin; Anslow, Craig; Mateescu, Magdalena; Burkhard, Roger; Vischi, Dario; Zahn, Carmen; Baumeister, Hubert; Lichter, Horst; Riebisch, Matthias [in: Agile Processes in Software Engineering and Extreme Programming]
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    "Du siehst mich, wenn ich dich auch sehe" - Reziproke Awareness als Gestaltungskriterium für Orte virtuell-informeller Kommunikation wie z.B. ein virtuelles Café
    (GfA Press, 03/2016) Flepp, Corsin; Meier, Gregory; Burkhard, Roger; Schulze, Hartmut; Imhof, Michael; Simon, Andreas [in: 62. Frühjahrskongress der Gesellschaft für Arbeitswissenschaft (GfA): Arbeit in komplexen Systemen. Digital, vernetzt, human?!]
    Infolge standortverteilter Zusammenarbeit in Betrieben sind die nötige räumliche Nähe und Sichtbarkeit für die informelle Kommunikation erschwert, die für eine erfolgreiche Zusammenarbeit als zentral gilt. Lösungsansätze bieten Telepräsenzfunktionalitäten zur Verbindung räumlich getrennter Orte. Untersucht wurde, was förderliche und hinderliche Bedingungen für Orte virtuell-informeller Kommunikation am Bsp. eines virtuellen Cafés sind. Dafür wurde ein qualitatives Vorgehen entwickelt, welches das Participatory Design und das qualitative Experiment kombiniert. Als Ergebnis kristallisierten sich drei sich gegenseitig beeinflussende Subdimensionen des Phänomens "Situationsempfinden" heraus. Bei der Gestaltung (Raum & Technik) erfordern diese eine Ausbalancierung, wobei die reziproke Awareness als Lösungsansatz gelten kann.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    aWall: A Socio-Cognitive Tool for Agile Team Collaboration using Large Multi-Touch Wall Systems
    (ACM, 2015) Kropp, Martin; Mateescu, Magdalena; Burkhard, Roger; Zahn, Carmen; Vischi, Dario [in: ITS' 15 Proceedings of the 2015 International Conference on Interactive Tabletops & Surfaces]
    Agile methods emphasize highly interactive and close collaboration within teams and among stakeholders. Due to still missing adequate digital tools, agile teams use mostly physical artefacts like wallboards and story cards. In this paper, we present aWall, an agile team collaboration tool for large multi-touch wall systems. aWall was designed based on empirical user research using new interaction and visualization concepts to support and foster the highly collaborative and communicative agile work style. The application is based on web technology and can be used in both co-located and distributed setting. The implemented prototypes were validated with end-users in a user workshop. In the demo, users can experience the interaction and visualization concepts hands-on.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    aWall: A Socio-Cognitive Tool for Agile Team Collaboration using Large Multi-Touch Wall Systems
    (ACM, 2015) Kropp, Martin; Mateescu, Magdalena; Burkhard, Roger; Zahn, Carmen; Vischi, Dario [in: ITS' 15 Proceedings of the 2015 International Conference on Interactive Tabletops & Surfaces (ITS 2015)]
    Agile methods emphasize highly interactive and close collaboration within teams and among stakeholders. Due to still missing adequate digital tools, agile teams use mostly physical artefacts like wallboards and story cards. In this paper, we present aWall, an agile team collaboration tool for large multi-touch wall systems. aWall was designed based on empirical user research using new interaction and visualization concepts to support and foster the highly collaborative and communicative agile work style. The application is based on web technology and can be used in both co-located and distributed setting. The implemented prototypes were validated with end-users in a user workshop.
    04B - Beitrag Konferenzschrift