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Publikation "Motorische Eigenrealisation" kompetenzorientiert prüfen(Deutsche Sporthochschule Köln, 2023) Klostermann, André; Gramespacher, Elke; Hauser, Barbara; Klostermann, ClaudiaDer Mehrwert kompetenzorientierten Lehrens und Prüfens wie daraus resultierende Herausforderungen sind unbestritten. Letzteres zeigt sich vor allem, wenn Lernziele ausserhalb der „klassischen“ kognitiven Wissenskategorien liegen. So etwa in der Lehrer*innenbildung im Studienfach Bewegung und Sport, bei welcher der praktisch-methodische Studienanteil „motorische Eigenrealisation“ zwar einen hohen Stellenwert einnimmt, eine kompetenzorientierte Prüfung allerdings offen ist. Anhand der Analyse eines sportpraktischen Assessments wird aufgezeigt, inwiefern die angewandte Prüfung zur Ausbildung akademischen und professionsbezogenen Wissens beitragen kann. Abschliessend werden Möglichkeiten für eine kompetenzorientierte Prüfung der motorischen Eigenrealisation diskutiert.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation The role of leisure-time physical activity in youth for lifelong activity—a latent profile analysis with retrospective life course data(Springer, 2023) Lenze, Lars; Klostermann, Claudia; Schmid, Julia; Lamprecht, Markus; Nagel, SiegfriedAbstractConsidering the positive health effects of leisure-time physical activity (LTPA), youth is an important life stage to promote lifelong LTPA. However, the stability of LTPA over the life course is low, and specific predictors of LTPA in youth for lifelong activity have some shortcomings, e.g. neglecting the interacting factors of LTPA within individuals. Therefore, from a person-oriented approach, patterns of LTPA behaviour in youth considering time- and context-related aspects and their relationships with lifelong LTPA were investigated. Life course data from n = 1519 Swiss inhabitants aged between 25 and 76 years were recorded retrospectively using a validated questionnaire (CATI method). Latent profile analyses were used to find the optimal profile solution and for the association with lifelong LTPA auxiliary conditional effect models (controlled for age) were applied. Six distinct patterns emerged. Overall, mostly inactive youth are also the least active in adulthood, whereas several other patterns are associated with a mainly continuous LTPA throughout adulthood. More precisely, multiple constellations in youth occurred to be physically active in at least 80% of the years in adulthood: (1) early starters regarding LTPA in a rather self-organised setting but not with many different LTPAs; (2) late entrants with a variety of different activities and organisational settings; or (3) a high expression in every variable investigated. Consequently, there is not just one type of LTPA behaviour in youth linked to lifelong activity, which indicates that certain aspects of LTPA in youth can be compensated by each other. Implications for LTPA promotion can be derived.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Lasst die Wurfgespenster fliegen! Elementare Technikmerkmale des Werfens(Friedrich, 2024) Klostermann, ClaudiaDie einfach herzustellenden und individuell gestaltbaren „Wurfgespenster“ bieten einen motivierenden, spielerischen Einstieg ins Werfen. Gleichzeitig lassen sich dabei elementare Technikmerkmale dieser Fertigkeit entdecken, erleben und verstehen.01B - Beitrag in Magazin oder ZeitungPublikation „Motorische Eigenrealisation“ kompetenzorientiert prüfen(Deutsche Sporthochschule Köln, 2023) Klostermann, André; Gramespacher, Elke; Hauser, Barbara; Klostermann, ClaudiaDer Beitrag reflektiert die Möglichkeiten, anhand des constructive alignments die Performanz im Bereich der motorischen Eigenrealisation kompetenzorientiert zu prüfen.01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift