Institut Kindergarten-/Unterstufe

Dauerhafte URI für die Sammlunghttps://irf.fhnw.ch/handle/11654/54

Listen

Ergebnisse nach Hochschule und Institut

Gerade angezeigt 1 - 10 von 22
  • Vorschaubild
    Publikation
    Differenzkonstruktionen in einer Schweizer Primarklasse
    (2024) Mekacher, Stephanie
    Während sich diverse erziehungswissenschaftliche Studien mit der interaktiven Konstruktion und Bearbeitung von Differenzen in schulischen Kontexten auf der Kindergarten- oder Sekundarstufe befassen (vgl. u. a. Biffi et al. 2006; Kampshoff 2013), liegen zu den Fragen, auf welche Weise im schulischen Alltag einer Primarklasse Differenzen in ihrer Verwobenheit hervorgebracht werden und inwiefern diese spezifische Privilegien und Benachteiligungen hervorrufen, im Vergleich zum bundesdeutschen Kontext im Bildungsraum Schweiz kaum Forschungen vor. Die Studie mit dem Titel „Schule macht Schüler*innen. Eine Untersuchung von Differenzkonstruktionen im Primarschulalltag“ (Mekacher, i. D.), welche die Basis für diesen Beitrag darstellt, beleuchtet doing-difference-Prozesse und die damit verbundene (Re-)Produktion von sozialen Ordnungen bzw. Ungleichheiten in schulischen Praktiken. Auf der Grundlage der ethnographischen Feldstudie soll der situativen Differenzherstellung, die den Erstklässler Max in den Blickpunkt rückt, nachgegangen und die Verschränkung der hervorgebrachten heterogenen Differenzlinien verdeutlicht werden.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Vorschaubild
    Publikation
    Bildung für eine Nachhaltige Entwicklung und Lehrerinnen- und Lehrerbildung - eine Beziehung mit Potenzial
    (Schweizerische Gesellschaft für Lehrerinnen- und Lehrerbildung, 01.12.2022) Bertschy, Franziska; Künzli, Christine; Lausselet, Nadia; Pache, Alain
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Socio-economic and cultural determinants of sports participation in Switzerland from 2000 to 2008
    (Routledge, 2011) Studer, Fabian; Schlesinger, Torsten; Engel, Claudia
    This study analyses how socio-economic and cultural variables have impacted on sports participation in Switzerland across time. Theories in behavioural economics are used to formulate a core model assessing the central budget restrictions to sports participation. The analysis is expanded to include intercultural differences between the three Swiss language regions and a longitudinal time perspective. Data is taken from nine waves of the Swiss Household Panel (2000–2008). A descriptive account of trends in sports participation and the variables influencing it over time is followed by regression analyses. Results show a continuation of significant inequalities in Swiss sports participation (in terms of age, income, education) as well as sociocultural differences across language groups. Nonetheless, it can be seen that sport has become more socially permeable over time (socio-economic convergence), and there are also clear signs of sociocultural convergence processes.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Intergenerational transfer of a sports-related lifestyle within the family
    (SAGE, 2019) Hayoz, Christelle; Klostermann, Claudia; Schmid, Jürg; Schlesinger, Torsten; Nagel, Siegfried
    The intergenerational transfer of a sports-related lifestyle within the family is a potential way to explain the social differences in sports participation that are displayed by young people. In this article, the importance of a sports-related lifestyle within the family, as well as parents’ educational background and sports participation in childhood, in the sports participation of adolescents and young adults is examined from the perspective of socialisation theory. Structural equation modelling was used to demonstrate that all of the examined predictors have significant positive effects on the current sports participation of individuals between the ages of 15 and 30 years (N = 4028; M = 21.48; SD = 4.64). The most pronounced effect on sports participation was observed for a sports-related lifestyle in the family.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Orientation patterns of sports and physical activity among young people in Switzerland
    (Routledge, 2018) Hayoz, Christelle; Klostermann, Claudia; Schlesinger, Torsten; Nagel, Siegfried
    In recent years, adolescent sports and physical activity have become a multifaceted culture. Different patterns of sports and physical activities are assumed to be based on different subjective action orientations. This paper aims to examine the variations in sports and physical activity among youths and young adolescents based on the sports models proposed by Heinemann (Citation2007) and the attributed action orientations based on Weber (Citation2002). In a qualitative study, semi-structured interviews were conducted with eight Swiss participants aged from 16 to 24 years to explore their sports and physical activities as well as their subjective attributed action orientations. The interviews were analyzed using the documentary method. The results of the present study demonstrate that ‘real types’ of sports models can be identified empirically in substantial accordance with the ‘ideal types’ of sports models proposed by Heinemann (Citation2007). Four overarching types of orientation patterns emerged: (1) a value-rational orientation pattern with high importance of performance and competition; (2) a value-rational orientation pattern with high importance of autonomy and flexibility; (3) a purpose-rational orientation to achieve ideals of body, beauty, and slenderness; and (4) a purpose-rational orientation to achieve well-being.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Vorschaubild
    Publikation
    Gender in early childhood movement education - a necessary dimension!
    (Springer, 2020) Gramespacher, Elke; Voss, Anja
    Der Beitrag legt dar, inwiefern die Kategorie Geschlecht auch für die Bewegungsförderung in der frühen Kindheit relevant ist.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Vorschaubild
    Publikation
    Der Sport zwischen Geschlechterbinarität und geschlechtlicher Vielfalt
    (Barbara Budrich, 2019) Heckemeyer, Karolin; Gramespacher, Elke
    Das Interview verweist auf vielfältige Perspektiven, welche für aktuelle Entwicklungen von geschlechtlicher Diversität im Sport von Relevanz sind.
    01B - Beitrag in Magazin oder Zeitung
  • Vorschaubild
    Publikation
    Sedentary Behavior in Children by Wearable Cameras: Development of an Annotation Protocol
    (Elsevier, 2020) Hänggi, Johanna M.; Spinnler, Simon; Christoldoulides, Efstathios; Gramespacher, Elke; Taube, Wolfgang; Doherty, Aiden
    Der Beitrag stellt ein Protokoll zur Entwicklung eines forschungsmethodischen Vorgehens vor, welches sich zur Auswertung der Daten, die von tragbaren Kameras zur Erfassung der körperlichen Aktivität/en von Kindern stammen, eignet.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Wissenschaftlicher Bericht Schweizer Nationalfonds: Körperliche und sportliche Aktivität im Lebensverlauf
    (Pädagogische Hochschule FHNW, 2022) Klostermann, Claudia; Nagel, Siegfried
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
  • Publikation
    Potenziale und Grenzen der Teilhabe und Integration von Menschen mit Migrationshintergrund im organisierten Sport
    (Springer VS, 2018) Schlesinger, Torsten; Klostermann, Claudia; Hayoz, Christelle; Nagel, Siegfried; Schneider, André; Köhler, Julia; Schumann, Frank
    04A - Beitrag Sammelband