Institut für Wirtschaftsinformatik
Dauerhafte URI für die Sammlunghttps://irf.fhnw.ch/handle/11654/66
Listen
6 Ergebnisse
Ergebnisse nach Hochschule und Institut
Publikation Personalisierung von E-Commerce-Applikationen in KMU: Schlussfolgerungen aus einer empirischen Untersuchung(Physica, 01.09.2002) Leimstoll, Uwe; Schubert, PetraPersonalisierung von E-Commerce-Applikationen ist ein Thema, das mit fortschreitender Reife der Systeme zunehmende Bedeutung erlangt. Es gibt heute bereits integrierte E-Commerce-Software, die E-Shop und Personalisierungsfunktionen integriert anbietet. Die erhältliche Software ist für KMU aber zu aufwendig und zu teuer. Vor diesem Hintergrund sahen wir ein Bedürfnis, die Potenziale der Personalisierung in KMU zu untersuchen. Neben den theoretischen Grundlagen der Personalisierung werden in diesem Paper die Ergebnisse einer empirischen Studie vorgestellt. Mit Hilfe einer Umfrage untersuchten wir die Einsatzpotenziale für Personalisierungstools in Schweizer KMU. Die Ergebnisse zeigen, dass einerseits ein Bedarf an Personalisierung besteht, andererseits die KMU personalisierten E-Commerce-Applikationen aber (noch) skeptisch gegenüberstehen. Ausserdem wird deutlich, dass die Heterogenität der organisatorischen und technischen Gegebenheiten die Entwicklung von Standardtools erschwert.04A - Beitrag SammelbandPublikation Personalization of E-Commerce Applications in SMEs: Conclusions from an Empirical Study in Switzerland(Fachhochschule beider Basel (FHBB), Institute for Business Economics, Basel, Switzerland, 2002) Schubert, Petra; Leimstoll, Uwe; Schubert, Petra; Leimstoll, UwePersonalization of E-Commerce applications is an issue that is gaining increasing importance with the advancing maturity of such systems. There is already E-Commerce software on the market offering integrated E-shop and personalization functions. However, the available software is too time-consuming and expensive for SMEs. With this in mind we saw a need to investigate the potential for personalization from the particular angle of SMEs. Besides the theoretical fundamentals of personalization this paper will present the results of an empirical study. With the help of a survey we investigated the application potential for personalization tools in Swiss companies. The conclusions show that SMEs are (still) sceptical towards E-Commerce applications which include personalization. It furthermore becomes clear that the heterogeneity of organizational and technical conditions hinders the development of standardized tools.04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Cost savings and other benefits in the management of replacement parts(Fachhochschule beider Basel (FHBB), Institute for Business Economics, Basel, Switzerland, 22.09.2002) Leimstoll, Uwe; Schubert, Petra; Leimstoll, UweMigros, the largest retailer in Switzerland offers its customers comprehensive customer service. This case study describes the organisation of the process of obtaining replacement parts from the supplier to the end customer. This process is carried out by the service provider M-Service with the help of integrated information systems. Particular attention is given to an electronic multi-supplier catalog, which significantly increases efficiency and effectiveness in the procurement of replacement parts.04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Proceedings of the Ninth Research Symposium on Emerging Electronic Markets 2002(Fachhochschule beider Basel (FHBB), Institute for Business Economics, Basel, Switzerland, 2002) Schubert, Petra; Leimstoll, Uwe; Schubert, Petra; Leimstoll, UweBackground of the Ninth Research Symposium on Emerging Electronic Markets (RSEEM)The Research Symposium on Emerging Electronic Markets (RSEEM) is an annual event destined to provide a forum for researchers for presentation and discussion of their current and ongoing work. In order to stimulate a lively discussion, the number of participants has traditionally been limited to 30 people. In 2002, we had two focus topics:E-Procurement and the Future of Electronic MarketsCompared to recent years, we wanted to further extend time for discussion. The forum serves two purposes. First of all it provides a platform for doctoral students to present their ideas and receive feedback from an international audience. Ongoing Ph.D. theses and projects are presented by junior researchers and input is given by the other participants. Besides, we asked for short presentations of visions of the future followed by a moderated discussion among the participants.05 - Forschungs- oder ArbeitsberichtPublikation The Extended Web Assessment Method (EWAM) applied: do websites for consumer goods stand the test?(International Institute of Infonomics, 16.09.2001) Schubert, Petra; Leimstoll, UweThe paper presents an analysis of four commercial Web sites in the consumer goods sectors. The Web sites were evaluated using the Extended Web Assessment Method (EWAM), an evaluation tool which has been specifically created for the assessment of e-commerce applications. EWAM builds on the Web Assessment Method developed at the University of St. Gallen, Switzerland [Schubert/Selz, 1999] and integrates findings from the Technology Acceptance Model [Davis, 1985] and several alternative approaches. It defines an evaluation grid including a set of criteria to appraise the quality and success of existing e-commerce applications. The focus lies on consumer perspectives and the specific features of the Internet as medium. The findings show that most Web sites are far from fully meeting user expectations. The paper presents the findings of an empirical study carried out in April 2001. Twenty students from an executive training class in E-Business completed the web assessment forms.04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Paid Content im Internet: Eine Studie über Erfahrungen und Trends(Fachhochschule beider Basel (FHBB), Institut für angewandte Betriebsökonomie (IAB), 2003) Schubert, Petra; Leimstoll, UweSchon die klassischen Nationalökonomen haben uns seit David Ricardo gelehrt, dass die Knappheit eines Gutes dessen Preis massgeblich bestimmt. Nun sind Informationen im Internet nicht gerade knapp und so verwundert es wenig, dass die Zahlungsbereitschaft der Internet-Konsumenten bisher eher gering war. Dennoch geben quantitative Studien verstärkt Hinweise darauf, dass heute mit zahlungspflichtigen Inhalten und Services auch im Internet zunehmend Geld verdient werden kann.Auf eine Initiative der UBS hin kam ein Gemeinschaftsprojekt mit dem Marktforschungsunternehmen mrc, dem Branchenmagazin Netzwoche und der Fachhochschule beider Basel zustande. In Gruppendiskussionen sollte herausgefunden werden, welche Erfahrungen professionelle Internetnutzer bisher mit zahlungspflichtigen Inhalten gemacht haben.05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht