Institut für Wirtschaftsinformatik

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Ergebnisse nach Hochschule und Institut

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  • Publikation
    Leadership in the age of artificial intelligence - Exploring links and implications in internationally operating insurance companies
    (Springer, 08.07.2020) Resch, Dörte; Richter, Sarah-Louise; Dornberger, Rolf
    This study examines the effect of artificial intelligence (AI) on leadership in internationally operating insurance companies. Because insurance is a model example of a data-intensive industry, companies are already applying AI-powered technology and searching for opportunities for further use. However, any important step in automation may trigger a leadership shift and a research gap has been identified in the development of leadership positions in insurance companies confronted with the use of AI. Specifically, the objective is to investigate how leadership could change due to the introduction of AI as an example of digitalization. For this study within an interpretive paradigm, qualitative data were collected in 19 semi-structured interviews, with interviewees representing five insurance companies headquartered in Western Europe. The findings suggest that the use of AI and its implications for leadership are closely linked to the underlying structures of the industry, which has led to the existing leadership discourse and organizational metaphor in the first place. The implications of AI, in turn, depend on the leadership discourse and existing structures. Thus, if AI is used only in accordance with the current discourse, the implications for leadership are minimal. Therefore, it can be concluded that the use of AI-powered software itself is unlikely to trigger change in leadership. Nevertheless, AI holds significant potential for insurers. For example, AI could support the insurer’s core competencies, and connect companies with broader ecosystems and customer communities.
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    How WEIRD is HCI?: Extending HCI Principles to Other Countries and Cultures
    (ACM, 2015) Sturm, Christian; Oh, Alice; Linxen, Sebastian; Abdelnour Nocera, Jose; Dray, Susan; Reinecke, Katharina
    A large majority of articles published at prominent HCI venues such as CHI and CSCW reports on studies with WEIRD (Western, Educated, Industrialized, Rich, and Democratic) participants, ignoring that the results might not apply to other subject populations. This workshop aims to have the following two main outcomes: (1) A list of major principles that HCI researchers often build on and that are unlikely to apply to users in other countries and cultures. (2) An action plan that describes how we can extend these previous findings, such as by collaborating across countries and cultures, conducting large-scale online experiments, or creating a culture of replications and extensions with more diverse subject populations. Furthermore, the workshop aims to establish an interest group with the goal to improve the external validity of HCI research and to inform the design of further research studies in this area.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    Kulturelle Unterschiede bei mentalen Modellen für Webobjekte
    (31.03.2014) Heinz, Silvia; Linxen, Sebastian
    Webseiten, die basierend auf den mentalen Modellen der Nutzer gestaltet wurden, sind für Nutzer leichter zu bedienen. Werden Webelemente entsprechend platziert, d.h. entsprechend den Erwartungen der Nutzer, können Fehler vermieden und die Effizienz der Interaktion mit Webseiten gesteigert werden. Bisherige Studien haben Daten über mentale Modelle verschiedener Arten von Webseiten gesammelt, jedoch stützen sich die Erkenntnisse dieser Studien auf Untersuchungen mit spezifischen Zielgruppen und berücksichtigen den Einfluss kultureller Aspekte nicht. Darüber hinaus hat sich die Gestaltung von Webseiten im Laufe der Zeit verändert und die erhobenen mentalen Modelle könnten veraltet sein. Um diese Einschränkungen zu beheben, wurde eine Onlinestudie durchgeführt und die mentalen Modelle der Nutzer verschiedener Kulturen und Länder erfasst. Die Studienteilnehmer wurden gebeten, mit den gängigsten Webelementen (z.B. Navigation, Suchfeld) die Struktur einer für sie typischen Unternehmenswebseite, eines Nachrichtenportals und eines Online-Shops zu skizzieren. Diese mentalen Modelle wurden verglichen und länderspezifische sowie kulturell bedingte Unterschiede herausgearbeitet. Die Erfassung aktueller mentaler Modelle unter Berücksichtigung kultureller Unterschiede bietet die Möglichkeit, eine Vorlage für die Platzierung von Webelementen zu schaffen, die beim Design von erfolgreichen, länderspezifisch angepassten Websites zu Hilfe genommen werden kann.
    06 - Präsentation
  • Publikation
    Kulturelle Unterschiede bei mentalen Modellen für Webobjekte
    (25.09.2014) Heinz, Silvia; Linxen, Sebastian
    Webseiten, die basierend auf den mentalen Modellen der Nutzer gestaltet wurden, sind für Nutzer leichter zu bedienen. Werden Webelemente entsprechend platziert, d.h. entsprechend den Erwartungen der Nutzer, können Fehler vermieden und die Effizienz der Interaktion mit Webseiten gesteigert werden. Bisherige Studien haben Daten über mentale Modelle verschiedener Arten von Webseiten gesammelt, jedoch stützen sich die Erkenntnisse dieser Studien auf Untersuchungen mit spezifischen Zielgruppen und berücksichtigen den Einfluss kultureller Aspekte nicht. Darüber hinaus hat sich die Gestaltung von Webseiten im Laufe der Zeit verändert und die erhobenen mentalen Modelle könnten veraltet sein. Um diese Einschränkungen zu beheben, wurde eine Onlinestudie durchgeführt und die mentalen Modelle der Nutzer verschiedener Kulturen und Länder erfasst. Die Studienteilnehmer wurden gebeten, mit den gängigsten Webelementen (z.B. Navigation, Suchfeld) die Struktur einer für sie typischen Unternehmenswebseite, eines Nachrichtenportals und eines Online-Shops zu skizzieren. Diese mentalen Modelle wurden verglichen und länderspezifische sowie kulturell bedingte Unterschiede herausgearbeitet. Die Erfassung aktueller mentaler Modelle unter Berücksichtigung kultureller Unterschiede bietet die Möglichkeit, eine Vorlage für die Platzierung von Webelementen zu schaffen, die beim Design von erfolgreichen, länderspezifisch angepassten Websites zu Hilfe genommen werden kann.
    06 - Präsentation
  • Publikation
    Mental Models for Web Objects in Different Cultural Settings
    (ACM, 2014) Linxen, Sebastian; Heinz, Silvia; Müller, Livia; Tuch, Alexandre Nicolas; Opwis, Klaus
    "Know your users!" A short request but a challenging one. Studies have shown that the positioning of web objects according to the users' mental models can prevent errors and increase the efficiency of interaction. Therefore an important aspect of the design of websites is to take the expectations of the users into account. However the results of these studies are based on research with limited target groups and neglected to consider cultural aspects. To approach this issue the currently being conducted study aims primarily to (1) identify and visualize mental models for different websites types for different countries, (2) highlight differences and similarities in the mental models of the subjects based on their nationality and (3) show the influence of experience with international websites on the mental models of the user. The results gained will be helpful during the design and localization process for international target groups.
    04B - Beitrag Konferenzschrift