Hochschule für Soziale Arbeit FHNW

Dauerhafte URI für den Bereichhttps://irf.fhnw.ch/handle/11654/27

Listen

Bereich: Suchergebnisse

Gerade angezeigt 1 - 7 von 7
  • Vorschaubild
    Publikation
    Fair enough? Decreased equity of dyadic coping across the transition to parenthood associated with depression of first-time parents
    (Public Library of Science, 2020) Meier, Fabienne; Milek, Anne; Rauch-Anderegg, Valentina; Benz-Fragnière, Christelle; Nieuwenboom, Jan Willem; Schmid, Holger; Halford, W. Kim; Bodenmann, Guy
    The transition to parenthood (TTP) is a stressful life event for most couples. Therefore, the way both partners jointly cope with stress (i.e., dyadic coping) is important for the prevention of individual adjustment problems (e.g., depression). For dyadic coping to be effective in reducing depressive symptoms, efforts of both partners should be equal. However, many couples experience a decrease of equity in task division within the domestic sphere across the TTP. The current study investigates the equity of a specific skill within the ‘relationship sphere’, because similarly to a decreased equity in household and childcare, a decreased equity of dyadic coping is likely to be associated with poorer individual adjustment. We collected longitudinal self-report data on dyadic coping and depressive symptoms from 104 mixed-gender first-time parents (n = 208 individuals) from pregnancy until 40 weeks postpartum. We created an equity score for men and women that measured their perceived difference between received and provided dyadic coping. On average, women reported providing more and receiving less dyadic coping than men. While both genders agreed on this distribution, men did perceive a higher equity of dyadic coping than women. Furthermore, the decrease of equity perceived by women across TTP was not visible in men. In line with our assumptions based on the equity theory, perceived equity of dyadic coping was associated with depressive symptoms in a curvilinear manner: Decreases in women’s perceived equity in either direction (over- or underbenefit) were associated with more depressive symptoms in women and their male partners. This association was found above and beyond the beneficial effect of dyadic coping itself. This implies that not only how well partners support each other in times of stress, but also how equal both partners’ efforts are, is important for their individual adjustment across TTP.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Enhancing positive development of children: Effects of a multilevel randomized controlled intervention on parenting and child problem behavior
    (Taylor & Francis, 24.08.2011) Cina, Annette; Röösli, Martin; Schmid, Holger; Lattmann, Urs Peter; Fäh, Barbara; Schönenberger, Michaela; Kern-Scheffeldt, Walter; Randall, Ashley K; Bodenmann, Guy
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Eltern und Schule stärken Kinder (ESSKI). Konzept eines mehrdimensionalen Forschungs- und Entwicklungsprojekts im Bereich psychosoziale Gesundheit in Schule und Elternhaus
    (2006) Schönenberger, Michaela; Lattmann, Urs Peter; Fäh, Barbara; Schmid, Holger; Bodenmann, Guy; Cina, Annette; Kern, Walter; Anliker, Susanne
    Aussen - Innen. Umwelteinwirkungen auf die Gesundheit. Reihe "Gesundheitsförderung in der Schule";Bisch zwäg? Einführungsheft für die Primar- und Oberstufe. Reihe "Gesundheitsförderung in der Schule";Eltern und Schule stärken Kinder Eine randomisierte Interventionsstudie zur Förderung der Gesundheit von Lehrpersonen, Schülerinnen und Schülern und deren Eltern;Eltern und Schule stärken Kinder (ESSKI). Konzept eines mehrdimensionalen Forschungs- und Entwicklungsprojekts im Bereich psychosoziale Gesundheit in Schule und Elternhaus;Eltern und Schule stärken Kinder (ESSKI): Ein Mehrebenenansatz zur Förderung der sozialen Kompetenz und gesunden Verhaltens;"Eltern und Schule stärken Kinder" (ESSKI): Vom Pausenapfel zum Gesundheitsmanagement - Gesundheitsfördernde Schulen auf dem Weg;Empowerment in family and school - EIFAS: An example of good practice;Fit für die Zukunft - "Eltern und Schule sstärken Kinder";Gesundheit und gesunde Entwicklung von Kindern und Jugendlichen;Health promotion for children, parents and teachers. A randomised controlled trial;Projektbericht "Eltern und Schule stärken Kinder" (ESSKI). Ein Projekt zur Förderung der Gesundheit bei Lehrpersonen, Kindern und Eltern und zur Prävention von Stress, Aggression und Sucht
    01B - Beitrag in Magazin oder Zeitung
  • Publikation
    Promozione della salute per bambini, genitori e insegnanti. Una sperimentazione controllata e randomizzata
    (Franco Angeli, 2008) Schmid, Holger; Schönenberger, Michaela; Fäh, Barbara; Anliker, Susanne; Bodenmann, Guy; Cina, Annette; Kern, Walter; Lattmann, Urs Peter; Dallago, Lorenza
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Projektbericht "Eltern und Schule stärken Kinder" (ESSKI). Ein Projekt zur Förderung der Gesundheit bei Lehrpersonen, Kindern und Eltern und zur Prävention von Stress, Aggression und Sucht
    (2007) Schönenberger, Michaela; Schmid, Holger; Fäh, Barbara; Bodenmann, Guy; Lattmann, Urs Peter; Cina, Annette; Kern, Walter; Anliker, Susanne
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
  • Publikation
    Empowerment in family and school (EIFAS). A randomised controlled trial
    (Swiss Institute for the Prevention of Alcohol and Drug Problems (SIPA), 2007) Schmid, Holger; Anliker, Susanne; Bodenmann, Guy; Cina, Annette; Fäh, Barbara; Kern, Walter; Lattmann, Urs Peter; Schönenberger, Michaela
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
  • Publikation
    Eltern und Schule stärken Kinder (ESSKI): Ein Mehrebenenansatz zur Förderung der sozialen Kompetenz und gesunden Verhaltens
    (Kohlhammer, 2008) Schmid, Holger; Fäh, Barbara; Bodenmann, Guy; Schönenberger, Michaela; Lattmann, Urs Peter; Cina, Annette; Kern, Walter; Anliker, Susanne; Malti, Tina; Perren, Sonja
    04A - Beitrag Sammelband