Pädagogische Hochschule FHNW

Dauerhafte URI für den Bereichhttps://irf.fhnw.ch/handle/11654/53

Listen

Bereich: Suchergebnisse

Gerade angezeigt 1 - 10 von 21
  • Publikation
    Intergenerational transfer of a sports-related lifestyle within the family
    (SAGE, 2019) Hayoz, Christelle; Klostermann, Claudia; Schmid, Jürg; Schlesinger, Torsten; Nagel, Siegfried
    The intergenerational transfer of a sports-related lifestyle within the family is a potential way to explain the social differences in sports participation that are displayed by young people. In this article, the importance of a sports-related lifestyle within the family, as well as parents’ educational background and sports participation in childhood, in the sports participation of adolescents and young adults is examined from the perspective of socialisation theory. Structural equation modelling was used to demonstrate that all of the examined predictors have significant positive effects on the current sports participation of individuals between the ages of 15 and 30 years (N = 4028; M = 21.48; SD = 4.64). The most pronounced effect on sports participation was observed for a sports-related lifestyle in the family.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Orientation patterns of sports and physical activity among young people in Switzerland
    (Routledge, 2018) Hayoz, Christelle; Klostermann, Claudia; Schlesinger, Torsten; Nagel, Siegfried
    In recent years, adolescent sports and physical activity have become a multifaceted culture. Different patterns of sports and physical activities are assumed to be based on different subjective action orientations. This paper aims to examine the variations in sports and physical activity among youths and young adolescents based on the sports models proposed by Heinemann (Citation2007) and the attributed action orientations based on Weber (Citation2002). In a qualitative study, semi-structured interviews were conducted with eight Swiss participants aged from 16 to 24 years to explore their sports and physical activities as well as their subjective attributed action orientations. The interviews were analyzed using the documentary method. The results of the present study demonstrate that ‘real types’ of sports models can be identified empirically in substantial accordance with the ‘ideal types’ of sports models proposed by Heinemann (Citation2007). Four overarching types of orientation patterns emerged: (1) a value-rational orientation pattern with high importance of performance and competition; (2) a value-rational orientation pattern with high importance of autonomy and flexibility; (3) a purpose-rational orientation to achieve ideals of body, beauty, and slenderness; and (4) a purpose-rational orientation to achieve well-being.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Vorschaubild
    Publikation
    "Motorische Eigenrealisation" kompetenzorientiert prüfen
    (Deutsche Sporthochschule Köln, 2023) Klostermann, André; Gramespacher, Elke; Hauser, Barbara; Klostermann, Claudia
    Der Mehrwert kompetenzorientierten Lehrens und Prüfens wie daraus resultierende Herausforderungen sind unbestritten. Letzteres zeigt sich vor allem, wenn Lernziele ausserhalb der „klassischen“ kognitiven Wissenskategorien liegen. So etwa in der Lehrer*innenbildung im Studienfach Bewegung und Sport, bei welcher der praktisch-methodische Studienanteil „motorische Eigenrealisation“ zwar einen hohen Stellenwert einnimmt, eine kompetenzorientierte Prüfung allerdings offen ist. Anhand der Analyse eines sportpraktischen Assessments wird aufgezeigt, inwiefern die angewandte Prüfung zur Ausbildung akademischen und professionsbezogenen Wissens beitragen kann. Abschliessend werden Möglichkeiten für eine kompetenzorientierte Prüfung der motorischen Eigenrealisation diskutiert.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Vorschaubild
    Publikation
    Sicherheit im Kindersport
    (Universitätsverlag Chemnitz, 2021) Klostermann, Claudia; Adler, Katrin; Andrä, Christian
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Lernkulturen im Grundschulsport und bewegte Lernkulturen an Grundschulen
    (Grundschulverband, 2021) Gramespacher, Elke; Störch Mehring, Susanne; Bucher, Zita; Klostermann, Claudia; Peschel, Markus
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Online Lernmodule im Studienfach Bewegung und Sport. Unveröffentlichter Abschlussbericht zum FHNW Lehrfondsprojekt
    (PH FHNW, 09/2022) Klostermann, Claudia; Hauser, Barbara; Gramespacher, Elke
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
  • Publikation
    Wissenschaftlicher Bericht Schweizer Nationalfonds: Körperliche und sportliche Aktivität im Lebensverlauf
    (Pädagogische Hochschule FHNW, 2022) Klostermann, Claudia; Nagel, Siegfried
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
  • Vorschaubild
    Publikation
    Bewegungsbildung für Kinder: Für „Generalistinnen“ und „Generalisten“ nicht nur eine sportdidaktische Herausforderung!
    (Klinkhardt, 2021) Gramespacher, Elke; Störch Mehring, Susanne; Bucher, Zita; Klostermann, Claudia; Bachmann, Sara; Bertschy, Franziska; Künzli, Christine; Leonhard, Tobias; Peyer, Ruth
    04A - Beitrag Sammelband