Wyss, Corinne
E-Mail-Adresse
Geburtsdatum
Projekt
Organisationseinheiten
Berufsbeschreibung
Nachname
Vorname
Name
Suchergebnisse
Assessing pre-service history teachers' pedagogical content knowledge with a video survey using open-ended writing assignments and standardized rating items
2019, Waldis Weber, Monika, Nitsche, Martin, Wyss, Corinne
This paper explores pre-service history teachers' ability to recognize and reflect on typical situations occurring in the history classroom and to link these to students' historical learning. Therefore, we draw on the concept of professional vision (Goodwin, 1994), which assumes that teachers need a professional knowledge base to monitor and to reason about teaching and student learning. Based on theoretical notions of teachers' pedagogical content knowledge (PCK), we investigated history teachers' professional vision by means of a video survey with integrated video clips, open-ended writing assignments and standardized item ratings. We collected data from 303 and 220 pre-service teachers at the beginning and at the end, respectively, of their subject-specific teacher training. The collected data open up the possibility of 'simultaneous triangulation' (Morse, 1991), which was used for test validation. First, we tested the reliability of the closed-ended test instrument using item response theory, in order to develop a feasible test model. Second, we investigated the validity of the test instrument by comparing test results with the findings of the open-ended writing task. In general, student teachers reached rather low-test scores. They experienced difficulties in assessing classroom events in terms of their potential to support historical competencies and to evaluate the consequences for students' learning. Findings from the open writing assignment show that student teachers commented largely on generic teaching strategies while hardly noticing student learning. In sum, the chosen methodological approaches seem to contribute to a more distinct picture of preservice teachers' abilities to reason about history teaching and learning.
Class Councils in Switzerland: Citizenship Education in Classroom Communities?
2012-01-28T00:00:00Z, Wyss, Corinne, Lötscher, Alexander
«Wir sind die Schweiz». Wie Jugendliche in der Schweiz die EU und Europa wahrnehmen
2009, Leimgruber, Yvonne, Wyss, Corinne
Wirkt Lehrerbildung? Kompetenzaufbau und Standarderreichung in der berufswissenschaftlichen Ausbildung an drei Pädagogischen Hochschulen in der Schweiz und in Deutschland
2008, Baer, Matthias, Dörr, Günter, Guldimann, Titus, Kocher, Mirjam, Larcher, Susanna, Wyss, Corinne
«Der Unterricht wird fachlich korrekt geleitet» - theoretische Grundlagen, Instrumententwicklung und empirische Erkundungen zur Unterrichtsreflexion angehender Geschichtslehrpersonen
2014-08-01T00:00:00Z, Waldis Weber, Monika, Nitsche, Martin, Marti, Philipp, Hodel, Jan, Wyss, Corinne
Lehrerbildung und Praxiserfahrung im ersten Berufsjahr und ihre Wirkung auf die Unterrichtskompetenzen von Studierenden und jungen Lehrpersonen im Berufseinstieg
2011, Baer, Matthias, Kocher, Mirjam, Guldimann, Titus, Wyss, Corinne, Larcher, Susanna, Dörr, Günter
Auf dem Weg zur Expertise beim Unterrichten: Erwerb von Lehrkompetenz im Lehrerinnen- und Lehrerstudium
2009, Baer, Matthias, Guldimann, Titus, Kocher, Mirjam, Larcher, Susanna, Wyss, Corinne, Dörr, Günter, Smit, Robbert
Förderung historischer Kompetenzen im Geschichtsunterricht – Erfahrungen einer videogestützten Lehrpersonenweiterbildung
2014, Waldis Weber, Monika, Wyss, Corinne
Wissenschaftlicher Beitrag zur Wirksamkeit einer videogestützten Lehrerweiterbildung für Geschichtslehrpersonen Sekundarstufe I.
Unterrichten lernen: den Erwerb von Unterrichtskompetenzen angehender Lehrpersonen videobasiert nachzeichnen. Eine explorative Längsschnittuntersuchung an der Pädagogischen Hochschule Zürich
2010, Kocher, Mirjam, Wyss, Corinne, Baer, Matthias, Edelmann, Doris