Schmitz, Anke

Lade...
Profilbild
E-Mail-Adresse
Geburtsdatum
Projekt
Organisationseinheiten
Berufsbeschreibung
Nachname
Schmitz
Vorname
Anke
Name
Schmitz, Anke

Suchergebnisse

Gerade angezeigt 1 - 10 von 39
Vorschaubild nicht verfügbar
Publikation

Lesekompetenz – Konstrukt, Determinanten und Möglichkeiten zur Verbesserung von Verstehensleistungen

2024-10-21, Schmitz, Anke

Vorschaubild nicht verfügbar
Publikation

Blick in die Feuilltons mit Anke Schmitz

2024-03-14, Schmitz, Anke

Vorschaubild nicht verfügbar
Publikation

Unterstützung des Leseverstehens - Initiierung eines Diskurses über genuine Fachaufgaben der Deutschdidaktik und durchgängige Sprachbildung

2024, Schmitz, Anke, Sommer, Tim

Lade...
Vorschaubild
Publikation

Strategies for expository and literary texts. Students’ perspectives on text type-specific cognitive and metacognitive reading strategies

2023-08-12, Schmitz, Anke, Dannecker, Wiebke

Based on the assumption that reading strategies facilitate text comprehension and that they should differ regarding types of texts, this study aims at analysing which cognitive and metacognitive reading strategies are applied by university students (N = 54) for reading a narrative text compared to an expository text. To measure text-specific reading strategies, different channels of information were included such as highlighting of text segments qualitatively and quantitatively, qualitative and quantitative note-taking as well as the coherence of notes, and self-reported strategy use after reading. The findings show that students’ highlighting of text segments and note-taking differ regarding the type of text in amount and depth of processing, indicating a greater depth of processing for narrative texts. The self-reported strategies for reading the two types of texts also reveal differences in terms of the frequencies of applying elaborative and metacognitive strategies. Moreover, correlation analyses show that there is more correspondence between the reading strategies in the narrative condition compared to the expository condition. In sum, the students adapt their reading strategies to the types of texts and it appears that narrative text was read in a more strategic and deeply oriented manner than the expository text.

Vorschaubild nicht verfügbar
Publikation

Potenziale von Design-based Research in der Kollaboration mit Lehrpersonen - Einblicke in das Schulentwicklungsprojekt «Mündlichkeit im sprachbewussten Fachunterricht»

2024-08-23, Gregori, Nina, Mohler, Laura, Schmitz, Anke

Vorschaubild nicht verfügbar
Publikation

Diskussionsbeitrag "Fachliches Lernen und Sprache Die Bedeutung überfachlicher und domänenspezifischer Sprachkompetenzen für den Wissenserwerb im schulischen Fachunterricht"

2024, Schmitz, Anke

Lade...
Vorschaubild
Publikation

Verständlichkeit mündlicher Erklärungen von Sportlehrkräften. Zum Einfluss von Kohärenzbildungshilfen auf das Regelverständnis von Schüler*innen

2024, Heemsoth, Tim, Krieger, Claus, Frerichs, Rieke, Schmitz, Anke, Wallot, Sebastian, Härtig, Hendrik, Leiss, Dominik

Vorschaubild nicht verfügbar
Publikation

Professionalisierung von Lehrpersonen am Beispiel des strategischen Lesens

2024-08-22, Schmitz, Anke

Lade...
Vorschaubild
Publikation

Lesestrategien für das Verstehen von Kurzprosatexten im Printformat und in digitaler Form

2024, Schmitz, Anke, Kernen, Nora, Holzwarth, Kyra Christina, Dannecker, Wiebke

Vorschaubild nicht verfügbar
Publikation

Professionsorientierte Ausbildung von Deutschlehrpersonen. Zum Status Quo am Beispiel einer schweizerischen Hochschule

2024, Schmellentin Britz, Claudia, Schmitz, Anke