Leimstoll, Uwe

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Leimstoll
Vorname
Uwe
Name
Leimstoll, Uwe

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  • Publikation
    The Personalization Map, An Application-Oriented Overview of Personalization Functions
    (GITO, 22.06.2006) Risch, Daniel; Schubert, Petra; Leimstoll, Uwe [in: Customer Interaction and Customer Integration]
    Personalization is an interdisciplinary topic that has been discussed in the literature of marketing and information systems as well as in other research areas. In this paper we present findings from a longitudinal research project on personalization of e-commerce systems. The findings were taken from interviews and software development projects with company partners.Our discussion focuses on the Personalization Map. The map provides an extensive overview on personalization functions that can be used to individualize and improve human-computer-interaction both in B2C and B2B e-commerce environments. In a first step, the functions are classified according to their order of appearance in the buying process. In a second step they are grouped into subcategories. There is no single strategy for selecting successful personalization functions as the suitability varies depending on the industry and the goods sold.
    04 - Beitrag Sammelband oder Konferenzschrift
  • Publikation
    Fallstudie Neoperl-Gruppe: Internationale Auftrags und Logistikprozesse
    (Hanser, 2006) Leimstoll, Uwe; Wölfle, Ralf; Schubert, Petra [in: Prozessexzellenz mit Business Software]
    Die Neoperl-Gruppe fertigt und vertreibt Sanitärzuberhör weltweit. Die Präsenz auf internationalen Märkten erfrordert die Ausrichtung des Produktportfolios an regional unterschiedlichen Kundenbedürfnissen. Daraus resultiert eine hohe Variantenzahl. Um Produktion, Vertrieb und Logistik wirtschaflich zu halten, kombiniert Neoperl eine zentrale Hochleistungsproduktion mit dezentralem Vertrieb und Assembling. Ein mandantenfähiges ERP-System mit einer verteilten Datenbank schafft die nötige Flexibilität, um diese internationale Strategie effizient umsetzen zu können.
    04 - Beitrag Sammelband oder Konferenzschrift
  • Publikation
    Personalization Beyond Recommender Systems
    (Springer, 2006) Schubert, Petra; Leimstoll, Uwe; Risch, Daniel [in: IFIP International Federation for Information Processing]
    Personalization is an interdisciplinary topic that has been discussed in the literature of marketing and information systems as well as in other research areas. In this paper we present findings from a longitudinal research project on personalization of e-commerce systems. The findings were taken from interviews and software development projects with company partners (action research). The main contribution described in this paper is the Personalization Map. The map provides an extensive overview on personalization functions that can be used to individualize and improve human-computer-interaction both in B2C and B2B e-commerce environments. In a first step, the functions are classified according to their order of appearance in the buying process. In a second step they are grouped into subcategories. There is no single strategy for selecting successful personalization functions as the suitability varies depending on the industry and the goods sold.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    Netzreport 06: Informatik in Schweizer KMU - Die Bedeutung der Informatik in KMU und anderen Schweizer Organisationen
    (Netzmedien AG und Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW, Institut für angewandte Betriebsökonomie (IAB), 2006) Schubert, Petra; Leimstoll, Uwe; Dettling, Walter
    In fast täglichen Auseinandersetzungen in der Fachpresse streiten sich Experten, welchen Stellenwert die Informationstechnik (IT) in Unternehmen bis heute erlangt hat. Dabei stehen sich oft zwei Meinungen diametral gegenüber. Die eine Fraktion glaubt in Anlehnung an die vor über 20 Jahren postulierten Theorien von Porter und Millar (1985) an ein besonderes Potenzial der IT zur Erzielung von Wettbewerbsvorteilen. Die andere Fraktion steht auf dem Standpunkt, der Diffusionsprozess der IT sei mittlerweile so weit fortgeschritten, dass sie im Unternehmen bereits zu einer so genannten "Commodity" (also zu einem für alle verfügbaren Gebrauchsgegenstand) geworden sei und damit ihre Tauglichkeit als strategisches Differenzierungsinstrument eingebüsst habe (Carr 2004).Ebenfalls kontrovers diskutiert wird seit Jahrzehnten die Frage, ob der Einsatz von IT zu einer höheren Produktivität führe.
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
  • Publikation
    The Importance of ICT: An Empirical Study in Swiss SMEs
    (2006) Schubert, Petra; Leimstoll, Uwe [in: Proceedings of the 19th International Bled eConference on eValues]
    The following paper presents results from a longitudinal study about the importance and use of information and communication technology in Swiss small and medium-sized companies. In an empirical survey, 989 questionnaires were collected and analysed (return rate 17 %). The results were weighted according to company size and industry sector and are thus representative for Switzerland. The findings show that Swiss SMEs ? in their self assessment ? manage to gain (competitive) advantages from the deployment of information and communication technology. ICT is universally used (even) in (small and medium-sized) companies. There is a high degree of inter-organisational ICT use. ICT know-how and awareness are strongly rooted in management. The general conclusion is that IT matters for Swiss SMEs.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    Legal Requirements for the Personalization of Commercial Internet Applications in Europe
    (Taylor & Francis, 2006) Schubert, Petra; Kummer, Mathias; Leimstoll, Uwe [in: Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce]
    Most e-commerce applications require the collection and storing of information about customers. As a consequence, the performed transactions involve legal issues. For three years, the authors have been involved in a project that studies the potentials of personalization of e-commerce systems from the particular angle of SMEs. The paper picks up a couple of scenarios that many e-commerce vendors face when implementing personalization on their Web sites. The specific focus of the discussion is the legal use of costumer profiles for e-commerce applications. Since most legal issues are difficult to understand for non-lawyers the paper makes use of a case study, which shows explicitly what e-commerce vendors need to keep in mind when implementing personalization on their Web sites.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Classification of Personalization Functions for E-Commerce Applications
    (2006) Risch, Daniel; Schubert, Petra; Leimstoll, Uwe [in: CollECTeR 2006 Workshop Conference Proceedings]
    Personalization is an interdisciplinary topic that has been discussed in the literature of marketing and information systems as well as in other research areas. In this paper we present findings from a longitudinal research project on personalization of e-commerce systems. The findings were taken from interviews and software development projects with company partners (action research). In a first step personalization functions are classified according to their order of appearance along the buying process. In a second step they are grouped into subcategories. There is no single strategy for selecting successful personalization functions as the suitability varies depending on parameters like industry, number of customers or product range. The main contribution described in this paper is a classification framework for existing and emerging personalization functions for e-ecommerce applications.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    Checkliste für den Datenschutz im E-Commerce
    (WEKA, 2006) Kummer, Mathias; Leimstoll, Uwe; Risch, Daniel [in: Informatikrecht in der Praxis: Recht und Praxis rund um den Einsatz von Informatik- und Kommunikationsmitteln]
    Bei der Personalisierung ging es ursprünglich um die Gestaltung der Benutzeroberfläche von Informationssystemen, also um das, was der Benutzer eines Programms am Bildschirm sieht. Wenn der einzelne Benutzer die Möglichkeit hat, diese Benutzeroberfläche an seine Wünsche anzupassen, wird von ?Personalisierung? gesprochen. Heute umfasst der Begriff ein viel grösseres Feld der Anpassungsmöglichkeiten, und er wird insbesondere für Anwendungen benutzt, die im Internet verfügbar sind (z.B. E-Shops). Personalisierte Anwendungen stellen dem Benutzer Inhalte und Funktionen bereit, die speziell auf seine Bedürfnisse abgestimmt sind.Für den Kunden eines E-Shops liegt der Nutzen der Personalisierung in erster Linie darin, dass er sich schneller und besser informieren und eine Bestellung schneller aufgeben kann. Auf diese Weise spart er Zeit und Geld und das Risiko von Fehlkäufen wird minimiert.
    04 - Beitrag Sammelband oder Konferenzschrift