Leimstoll, Uwe
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Leimstoll
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Uwe
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Leimstoll, Uwe
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- PublikationFallstudie Digitec: E-Commerce mit Individualsoftware(Hanser, 2009) Leimstoll, Uwe; Wölfle, Ralf; Schubert, Petra [in: Dauerhafter Erfolg mit Business Software]Für den Vertrieb von Informationstechnik (IT) und Unterhaltungselektronik verfolgt Digitec, eine der grossen Schweizer Anbieterinnen, eine Mehrkanalstrategie. Kunden können die Produkte und zahlreiche ergänzende Dienstleistungen in einem Onlineshop, im Ladengeschäft, im Call Center oder per Mail einkaufen. Gleichzeitig bietet Digitec zu niedrigen Preisen an, wie sonst nur die reinen Onlinehändler. Um die Kombination von hoher Servicequalität und niedrigen Preisen realisieren zu können, sind die Anforderungen an die Prozesseffizienz besonders hoch. Dafür entwickelte Digitec eine individuelle Business-Software-Lösung, die Auftragsverarbeitung, Warenwirtschaft, Kundenverwaltung und Onlineshop vereint. Die Programmierung von Software wurde damit zu einer Kernkompetenz des Handelsunternehmens.04A - Beitrag Sammelband
- PublikationNetzreport 08: Informatik in Schweizer KMU - Die Auswirkungen der Informatik auf die Prozesse und die Innovationstätigkeit von KMU und anderen Schweizer Organisationen(Netzmedien AG und Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW, Institut für Wirtschaftsinformatik, 2008) Leimstoll, Uwe; Schubert, PetraDie ICT-Fachzeitschrift Netzwoche und das Competence Center E-Business Basel der Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW untersuchen im Rahmen der Studien reihe «Netzreport» jährlich wechselnde Spezialthemen zur Bedeutung der Informatik für Schweizer KMUs (kleine und mittlere Unternehmen). Die Studienreihe soll dazu beitragen, die Bedürfnisse dieser Organisationen im Bereich der Informatik zu erforschen. Ziel der Primärdatenerhebung ist es, Produkte und Leistungen der Informatik besser auf die speziellen Anforderungen von KMUs abstimmen zu können. Schwerpunkt der diesjährigen Ausgabe des Netzreports sind die Auswirkungen der Informatik auf die betrieblichen Prozesse und die Innovationstätigkeit von Unternehmen.05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
- PublikationHow SMEs Strive to Achieve Competitive Advantage with IT-Supported Business Processes: An Empirical Study(2008) Schubert, Petra; Leimstoll, Uwe [in: Proceedings of the 21st Bled eConference]Results from a longitudinal empirical study on the use of information technology (IT) in Swiss small and medium-sized enterprises (SMEs) form the basis of this paper. In the recent survey, 917 questionnaires were collected and analysed. Selected findings are presented in ten conclusions which were drawn from the analysis of the responses. We see that the degree of information integration is very high in Swiss SMEs. Surprisingly, secondary process areas are better integrated across the company than primary process areas. The electronic exchange of data is quite common in SMEs and is performed, in many cases, at an international level. Swiss SMEs see the customer-oriented processes as important for their future competitiveness. On the other hand, they lay great importance on a well-working accounting process and the effective access to a management information system. Most SMEs embrace IT as a way to improve their business.04B - Beitrag Konferenzschrift
- PublikationICT Outsourcing in the Swiss SME Sector: Conclusions and Typcial Company Clusters(2008) Leimstoll, Uwe; Schubert, Petra; Fisher, Julie [in: ECIS 2008 Proceedings]The outsourcing of ICT services has been common place in large organizations for many years. To date, most of the published research has focused on large organizations with very limited discussion exploring outsourcing in small to medium-sized enterprises (SMEs). This paper reports on a major study (based on 900 completed questionnaires) of Swiss SMEs and their approach to outsourcing. The results presented in this paper are weighted according to company size and industry sector and are in this respect representative for Switzerland. The findings are presented in four main conclusions and six identified clusters (typical company profiles). ICT outsourcing for SMEs is primarily focused on Maintenance and Support. The majority of SMEs using outsourcing have achieved positive outcomes as a result. Smaller SMEs are more likely to consider outsourcing than their larger counterparts. Suppliers of external ICT services specialised on selective, definable services seem to be at an advantage.04B - Beitrag Konferenzschrift
- PublikationMit Kundendaten mehr Nutzen erzeugen(Hanser, 2008) Leimstoll, Uwe; Okonek, Christiane C.; Wölfle, Ralf; Schubert, Petra [in: Wettbewerbsvorteile in der Kundenbeziehung durch Business Software: Praxislösungen im Detail]Kundendaten sind eine wichtige Wissensquelle für Marketing und Kommunikation. Besonders wertvoll sind Daten, die einer bestimmten Person zugeordnet werden können. Sie bilden das "Kundenprofil". Auf der Basis von Kundenprofilen lassen sich viele Marketing- und Kommunikationsmassnahmen sowie auch die Interaktion mit dem Kunden im E-Commerce individueller gestalten. Die Anpassung der Kommunikation an die individuellen Bedürfnisse eines Kunden wird als "Personalisierung" bezeichnet. Dieser Beitrag zeigt an zwei unterschiedlichen Beispielen, wie Kundenprofile systematisch aufgebaut, analysiert und für die personalisierte Kommunikation genutzt werden können.04A - Beitrag Sammelband
- PublikationImportance and Use of Information Technology in Small and Medium-Sized Companies(2007) Schubert, Petra; Leimstoll, Uwe [in: Electronic Markets]The following paper presents results from a longitudinal study about the importance and use of information and communication technology (ICT) in Swiss small and medium-sized companies (SMEs). In an empirical survey, 989 questionnaires were collected and analysed (return rate 17 %). The results were weighted according to company size and industry sector and are representative for Switzerland. The findings show that Swiss SMEs ? in their self assessment ? manage to gain (competitive) advantages from the deployment of information and communication technology. ICT is universally used (even) in (small and medium-sized) companies. There is a high degree of inter-organisational ICT use. ICT know-how and awareness are strongly rooted in management. The general conclusion is that IT matters for Swiss SMEs.01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublikationOutsourcing of ICT: An Empirical Study in Swiss SMEs(2007) Schubert, Petra; Leimstoll, Uwe [in: Proceedings of the 20th Bled eConference "eMergence: Merging and Emerging Technologies, Processes, and Institutions"]Results from a longitudinal study on the importance and use of information and communication technology in Swiss small and medium-sized companies provide the basis of this paper. In an empirical survey, 901 questionnaires were collected and analysed. The results were weighted according to company size and industry sector and are representative for Switzerland. The data was used to run an extensive cluster analysis. Based on the identified clusters, several bivariat analyses were performed in order to identify the typical outsourcing behaviour of the clusters. The clusters were tested against four different statements regarding (1) experiences with outsourcing, (2) degree of outsourcing (buy or rent), (3) IT know-how, and (4) influencers for outsourcing. The results have a high statistical validity and allowed us to draw conclusions about the typical behaviour of cluster members.04B - Beitrag Konferenzschrift
- PublikationNetzreport 07: Informatik in Schweizer KMU - Die Beschaffung von Informatikressourcen in KMU und anderen Schweizer Organisationen(Netzmedien AG und Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW, Institut für Wirtschaftsinformatik, 2007) Leimstoll, Uwe; Schubert, PetraSeit geraumer Zeit ist festzustellen, dass insbesondere auch grosse, weltweit operierende Anbieter von Informations- und Kommunikationstechnologien (ICT) in kleinen und mittleren Unternehmen (KMU) zunehmend ein interessantes Marktpotenzial entdecken. Entsprechend haben sie damit begonnen, ihre Produkte und Dienstleistungen auf diese Zielgruppe auszurichten. Allerdings ist dies kein einfaches Unterfangen. So gibt es in der Schweiz über 38?000 KMU. Eine Segmentierung des Marktes tut also Not. Gerade hierzu fehlt jedoch die nötige Datenbasis. Diese Lücke will die Studienreihe Netzreport «Informatik in Schweizer KMU» schliessen.Nachdem im Netzreport 06 die strategische Bedeutung des Informatikeinsatzes in KMU untersucht wurde, befasst sich der vorliegende Netzreport 07 schwerpunktmässig mit der Beschaffung von Informatikressourcen in KMU und anderen kleinen und mittleren Schweizer Organisationen.05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
- PublikationICT and Innovation in Small Companies(2007) Schubert, Petra; Fisher, Julie; Leimstoll, Uwe [in: Proceedings of the 15th European Conference on Information Systems]The small business sector is very important to most economies generating significant wealth and employment. It has generally been accepted that small business owners are less likely to embrace innovation and less likely to have a well-defined business strategy. Yet for companies to grow and continue to be successful innovation is critical. Given the importance of this sector there is a need for governments and policy makers to understand innovation in small business particularly in terms of ICT implementation and use in order to formulate appropriate programs and policies. There have been few studies reported in the literature however, that have looked at innovation in the small business sector. This study investigated small Swiss businesses with 10 to 49 employees. A survey of 389 small businesses found that most see themselves as innovative and most use IT to support innovation.04B - Beitrag Konferenzschrift
- PublikationThe Personalization Map, An Application-Oriented Overview of Personalization Functions(GITO, 22.06.2006) Risch, Daniel; Schubert, Petra; Leimstoll, Uwe [in: Customer Interaction and Customer Integration]Personalization is an interdisciplinary topic that has been discussed in the literature of marketing and information systems as well as in other research areas. In this paper we present findings from a longitudinal research project on personalization of e-commerce systems. The findings were taken from interviews and software development projects with company partners.Our discussion focuses on the Personalization Map. The map provides an extensive overview on personalization functions that can be used to individualize and improve human-computer-interaction both in B2C and B2B e-commerce environments. In a first step, the functions are classified according to their order of appearance in the buying process. In a second step they are grouped into subcategories. There is no single strategy for selecting successful personalization functions as the suitability varies depending on the industry and the goods sold.04A - Beitrag Sammelband