Linxen, Sebastian

Lade...
Profilbild
E-Mail-Adresse
Geburtsdatum
Projekt
Organisationseinheiten
Berufsbeschreibung
Nachname
Linxen
Vorname
Sebastian
Name
Linxen, Sebastian

Suchergebnisse

Gerade angezeigt 1 - 10 von 11
  • Publikation
    Kulturelle Unterschiede bei mentalen Modellen für Webobjekte
    (25.09.2014) Heinz, Silvia; Linxen, Sebastian
    Webseiten, die basierend auf den mentalen Modellen der Nutzer gestaltet wurden, sind für Nutzer leichter zu bedienen. Werden Webelemente entsprechend platziert, d.h. entsprechend den Erwartungen der Nutzer, können Fehler vermieden und die Effizienz der Interaktion mit Webseiten gesteigert werden. Bisherige Studien haben Daten über mentale Modelle verschiedener Arten von Webseiten gesammelt, jedoch stützen sich die Erkenntnisse dieser Studien auf Untersuchungen mit spezifischen Zielgruppen und berücksichtigen den Einfluss kultureller Aspekte nicht. Darüber hinaus hat sich die Gestaltung von Webseiten im Laufe der Zeit verändert und die erhobenen mentalen Modelle könnten veraltet sein. Um diese Einschränkungen zu beheben, wurde eine Onlinestudie durchgeführt und die mentalen Modelle der Nutzer verschiedener Kulturen und Länder erfasst. Die Studienteilnehmer wurden gebeten, mit den gängigsten Webelementen (z.B. Navigation, Suchfeld) die Struktur einer für sie typischen Unternehmenswebseite, eines Nachrichtenportals und eines Online-Shops zu skizzieren. Diese mentalen Modelle wurden verglichen und länderspezifische sowie kulturell bedingte Unterschiede herausgearbeitet. Die Erfassung aktueller mentaler Modelle unter Berücksichtigung kultureller Unterschiede bietet die Möglichkeit, eine Vorlage für die Platzierung von Webelementen zu schaffen, die beim Design von erfolgreichen, länderspezifisch angepassten Websites zu Hilfe genommen werden kann.
    06 - Präsentation
  • Publikation
    Kulturelle Unterschiede bei mentalen Modellen für Webobjekte
    (31.03.2014) Heinz, Silvia; Linxen, Sebastian
    Webseiten, die basierend auf den mentalen Modellen der Nutzer gestaltet wurden, sind für Nutzer leichter zu bedienen. Werden Webelemente entsprechend platziert, d.h. entsprechend den Erwartungen der Nutzer, können Fehler vermieden und die Effizienz der Interaktion mit Webseiten gesteigert werden. Bisherige Studien haben Daten über mentale Modelle verschiedener Arten von Webseiten gesammelt, jedoch stützen sich die Erkenntnisse dieser Studien auf Untersuchungen mit spezifischen Zielgruppen und berücksichtigen den Einfluss kultureller Aspekte nicht. Darüber hinaus hat sich die Gestaltung von Webseiten im Laufe der Zeit verändert und die erhobenen mentalen Modelle könnten veraltet sein. Um diese Einschränkungen zu beheben, wurde eine Onlinestudie durchgeführt und die mentalen Modelle der Nutzer verschiedener Kulturen und Länder erfasst. Die Studienteilnehmer wurden gebeten, mit den gängigsten Webelementen (z.B. Navigation, Suchfeld) die Struktur einer für sie typischen Unternehmenswebseite, eines Nachrichtenportals und eines Online-Shops zu skizzieren. Diese mentalen Modelle wurden verglichen und länderspezifische sowie kulturell bedingte Unterschiede herausgearbeitet. Die Erfassung aktueller mentaler Modelle unter Berücksichtigung kultureller Unterschiede bietet die Möglichkeit, eine Vorlage für die Platzierung von Webelementen zu schaffen, die beim Design von erfolgreichen, länderspezifisch angepassten Websites zu Hilfe genommen werden kann.
    06 - Präsentation
  • Publikation
    Informal mobile learning in nurse education and practice in remote areas. A case study from rural South Africa
    (Elsevier, 2014) Pimmer, Christoph; Brysiewicz, Petra; Walters, Fiona; Linxen, Sebastian [in: Nurse Education Today]
    Background: With the proliferation of portable digital technology, mobile learning is becoming increasingly popular in nursing education and practice. Most of the research in this field has been concentrated on small-scale projects in high income countries. Very little is known about the ways in which nurses and midwives use mobile technology in remote and resource poor areas in informal learning contexts in low and middle income countries. Objectives: To address this gap, this study investigates whether nurses use mobile phones as effective educational tools in marginalized and remote areas, and if so, how and why. Setting and Methods: In rural South Africa, 16 nurses who attended an advanced midwifery education program, facilitators and clinical managers were interviewed about their use of digital mobile technology for learning. Techniques of qualitative content analysis were used to examine the data.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Mobile phones to facilitate connected social learning and work-based practices in marginalized settings. Insights from a research project in rural South Africa
    (2014) Pimmer, Christoph; Linxen, Sebastian; Chipps, Jennifer; Brysiewicz, Petra; Gröhbiel, Urs; Walters, Fiona
    This paper outlines the findings of a research project intended to facilitate the learning of health professionals across work-based and formal learning contexts by means of mobile technology. The focus of the educational approach was on the use of digital mobile media, and particularly mobile networking technologies to support social learning practices of professionals, i.e., nurses, in marginalized settings in rural South Africa. The overall project was informed by previous studies from marginalized contexts that pointed to the potential of mobile phones and mobile social networking technologies as a means to facilitate the learners engagement with explicit forms of educational content as well as to allow for their extended participation in professional, work-based communities (Kolko, Rose, & Johnson, 2007; Pimmer, Linxen, & Gröhbiel, 2012; Pimmer, Linxen, Gröhbiel, Jha, & Burg, 2013).
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    Mobile phones as learning tools
    (2014) Brysiewicz, Petra; Pimmer, Christoph; Chipps, Jennifer; Walters, Fiona; Linxen, Sebastian; Gröhbiel, Urs
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    Mental Models for Web Objects in Different Cultural Settings
    (ACM, 2014) Linxen, Sebastian; Heinz, Silvia; Müller, Livia; Tuch, Alexandre Nicolas; Opwis, Klaus [in: CHI '14 Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems]
    "Know your users!" A short request but a challenging one. Studies have shown that the positioning of web objects according to the users' mental models can prevent errors and increase the efficiency of interaction. Therefore an important aspect of the design of websites is to take the expectations of the users into account. However the results of these studies are based on research with limited target groups and neglected to consider cultural aspects. To approach this issue the currently being conducted study aims primarily to (1) identify and visualize mental models for different websites types for different countries, (2) highlight differences and similarities in the mental models of the subjects based on their nationality and (3) show the influence of experience with international websites on the mental models of the user. The results gained will be helpful during the design and localization process for international target groups.
    04 - Beitrag Sammelband oder Konferenzschrift
  • Publikation
    The neglected grass root adoption of mobile phones as learning tools in resource-limited settings. A study from advanced midwifery education in KwaZulu-Natal, South Africa
    (29.06.2013) Pimmer, Christoph; Gröhbiel, Urs; Walters, Fiona; Linxen, Sebastian; Chipps, Jennifer
    Background/rationale: Many mhealth and mlearning interventions fail, because they adopt a techno-centric view and ignore the local context. To address this, the present study investigated the 'organic' adoption and educational usage of mobile phones by health workers in rural health settings. Methods: A qualitative study was conducted interviewing nursing/advanced midwifery students, facilitators and nursing managers from rural, resource-constrained regions in the province of KwaZulu-Natal, South Africa. Content analysis used the concepts of Community of Inquiry theory as 'a priori-constructs'. Results: The research revealed a number of unexpected learning and teaching practices - based on the grass-root adoption of mobile phone functions and in particular social apps. These practices involved cognitive, teaching and social presence as well as reflective practice and enabled rich educational experiences - according to the Community of Inquiry Theory.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
  • Publikation
    Mobile learning in resource-constrained environments. A case study of medical education
    (Taylor & Francis, 01.12.2012) Pimmer, Christoph; Linxen, Sebastian; Gröhbiel, Urs; Kumar Jha, Anil; Burg, Günter [in: Medical Teacher]
    Background: The achievement of the millennium development goals may be facilitated by the use of information and communication technology in medical and health education. Aims: This study intended to explore the use and impact of educational technology in medical education in resource-constrained environments. Methods: A multiple case study was conducted in two Nepalese teaching hospitals. The data were analysed using activity theory as an analytical basis. Results: There was little evidence for formal e-learning, but the findings indicate that students and residents adopted mobile technologies, such as mobile phones and small laptops, as cultural tools for surprisingly rich "informal" learning in a very short time. These tools allowed learners to enhance (a) situated learning, by immediately connecting virtual information sources to their situated experiences; (b) cross-contextual learning by documenting situated experiences in the form of images and videos and re-using the material for later reflection and discussion; and (c) engagement with educational content in social network communities. Conclusion: By placing the students and residents at the centre of the new learning activities, this development has begun to affect the overall educational system. Leveraging these tools is closely linked to the development of broad media literacy, including awareness of ethical and privacy issues.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Facebook as a learning tool? A case study on the appropriation of social network sites along with mobile phones in developing countries
    (Wiley, 2012) Pimmer, Christoph; Linxen, Sebastian; Gröhbiel, Urs [in: British Journal of Educational Technology]
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Mobile Learning in Developing Countries. Findings from a case study in the field of medical education
    (14.12.2011) Pimmer, Christoph; Linxen, Sebastian; Pachler, Norbert
    04B - Beitrag Konferenzschrift