Institute of Experimental Design and Media Cultures
Dauerhafte URI für die Sammlunghttps://irf.fhnw.ch/handle/11654/19
Listen
18 Ergebnisse
Ergebnisse nach Hochschule und Institut
Publikation Medien*ökologische Gestaltungsprinzipien für eine bio*inklusive Lebensraumgestaltung(TUDpress, 2024) Gerloff, Felix; Torpus, Jan-Lewe; Ibach, Merle; Augsten, Andrea; Vogelsang, AxelIn der Ökologie ist jedes menschliche Eingreifen ein Wagnis mit unvorhersehbaren Risiken. Ein naives Sichselbstüberlassen der ‘Natur’ ist in postindustriell zersiedelten Kulturlandschaften des Anthropozäns allerdings auch keine Lösung. Eine nachhaltige Transformation menschlich geprägter (Stadt-)Landschaften, Architekturen und Lebensweisen erfordert nachvollziehbare Mittel nicht nur zur Inklusion menschlicher Anspruchsgruppen, sondern auch der Belange anderer Lebewesen, des Terrains und des Planeten, ohne die bisherigen patriarchalen und extraktivistischen Praktiken zu reproduzieren. Ein nicht-reduktiver Umgang mit der Komplexität von ‘wicked problems’ kann in der Auseinandersetzung mit der biologischen Ökologie erlernt werden. Gestaltungsanspruch und -verfahren orientieren sich anstelle des Ingenieurwesens am Leitbild des Gärtnerns und der Landschaftspflege (Schwarz 2019). Wir plädieren für einen interdisziplinären, iterativen und kontextsensitiven Ansatz. Durch empirische Verbindungen von Analyse und Design sowie einen gemeinschaftlichen Lern- und Bildungsprozess soll Wirkung erreicht, evaluiert und vermittelt werden. Ein ökologisches Verständnis weltlicher Zusammenhänge liesse sich so konkret in bio*inklusive Gestaltungsformen zukünftiger mehr-als-menschlicher Mitwelten überführen.04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation WalkApp(14.05.2023) Spindler, Cedric; Torpus, Jan-Lewe; Gerloff, Felix; Schauer, InesPeople visit peri-urban recreation areas and nature reserves for a variety of reasons: to relax, observe nature, go for a walk, walk the dog, do sports, meet friends and much more. They are often not informed in depth about the different habitat types and their inhabitants and are also not aware of how much work goes into maintaining such areas. With the WalkApp, we tried to inform visitors on site and to involve them by context aware content presentation. A key feature of the WalkApp is that the Mitwelten datasets of the Reinacher Heide nature and recreation area are presented in the local outdoor context. Images, texts, infographics or sound documents are offered location-sensitively and thus context aware via a mobile device. A medial expanded walk should feel like you are on a walk with a biologist friend who occasionally points out interesting biological phenomena or sociopolitical conflicts. The eyes should not be constantly fixed on the mobile device so that the surrounding nature receives sufficient attention. Only when users approach a hotspot, they are alerted by a beep to a possibly interesting topic. The app also invites visitors of the Reinacher Heide to upload photos of their observations via the reporting platform WildeNachbarn. WalkApp users can choose from three different experience modes: ‘Living creatures and habitats’ informs with texts and images about the surrounding nature, ‘Points of View’ offers audio documents of expert interviews, and ‘Contributions of the Community’ displays uploaded visitor photos.06 - PräsentationPublikation Fostering urban biodiversity via media technological design interventions(27.06.2022) Gerloff, Felix06 - PräsentationPublikation Co-creation for biodiversity. Post-anthropocentric participatory design in urban environments.(29.03.2022) Gerloff, Felix; Geyer, Rebecca; Bedö, Viktor; Torpus, Jan-Lewe06 - PräsentationPublikation Designing interspecies encounters and educational media for biodiversity(08.09.2022) Gerloff, Felix06 - PräsentationPublikation Letter from the editors: Lost & Found(Continent, 2016) Bruder, Johannes; Gerloff, Felix; Allen, JamieThis issue was found in the lost conversations of continent.’s Jamie Allen and guest editors Johannes Bruder and Felix Gerloff. It is the crystallization of interests in the empirical, in notions of ‘evidence’, and the act of ‘returning’ something from a site of investigation. Developed through the Swiss National Science Foundation project Machine Love?[1], a project by researchers from the Institute of Experimental Design and Media Cultures at the Academy of Art and Design FHNW[2] (Claudia Mareis, Johannes Bruder and Felix Gerloff), these articles and artefacts stem in part from a workshop (All Eyes on Method in Basel on the 4th and 5th of June 2015) attended by contributing authors Sarah Benhaïm, Hannes Krämer, Luis-Manuel Garcia, Priska Gisler and Stefan Solleder. We also sought to expand the constituency of this continent. issue through a discussion of the role that media artefacts and material objects play in empirical research more generally. We have reached out to thinkers and doers who have developed ways of productively navigating the ambiguities of losing and finding, forgetting and remembering, capturing and deleting. Works by Geraldine Juarez, Mara Mills, Verena Paravel and Lucien Castaing-Taylor with a response by Nina Jäger and Bronwyn Lay, Natasha Schüll, and the Times of Waste research team further elaborate the thematic of ‘Lost & Found’ for this issue. We (re)present here attempts to (re)create experience, waving our flag of surrender at a world that is forever slipping through our fingers.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Unmaking. Against General Applicability(Institute of Network Cultures, 2020) Allen, Jamie; Ibach, Merle; Büsse, Michaela; Gerloff, Felix; Bedö, Viktor; Miyazaki, Shintaro; Bogers, Loes; Chiappini, LetiziaAs belief in the applicability and efficacy of DIY production, open-source, and method sharing has broadened to include institutional hackathons and open-data-fueled and civic 'maker weekends', taking stock and articulating how certain approaches 'work' or 'do not work' within maker culture – and for progressive and expansive creator cultures more generally – continues to be essential. 'Making' is a key concept that frames a host of more specific practices, lending characteristic manual/moral, communal/communicational, aesthetic/ethical, and enacted/ economic inflections and values. Even simple historical, traditional, technological, or digital acts of object and media creation, of art and design, but also of writing and thinking itself, can be recast as 'making'. What is it that happens to the thinking and doing of such activities, when such recasting is desired, chosen, projected, enforced, or assumed?04A - Beitrag SammelbandPublikation Jenseits der Litanei. Sonic Displays oder eine kulturwissenschaftliche Mediologie des Klangs(07/2021) Gerloff, Felix; Schwesinger, SebastianFällt der Baum oder fällt er nicht, wenn das Knirschen und Bersten des Stammes von niemandem gehört wird? Sind es menschliche Wesen, die »reside at the center of any meaningful definition of sound« (Sterne 2003, S. 11)? Die begriffliche und konzeptuelle Bestimmung des Gegenstands stand bereits am Beginn der akademischen Profilierung der Sound Studies. Auch wenn Jonathan Sterne den fallenden Baum nur zitiert, um die vermeintliche Referenz zur abgehangenen Kontroverse eines Realismus vs. Konstruktivismus sofort zu negieren, hat dessen Begriffsbestimmung die Frontstellung der sich anschließenden Klangkonzept- und Gegenstandsdebatte lediglich verschieben können. Schon wenige Jahre später prallten ontologische und phänomenologische Positionen in den recht öffentlichkeitswirksamen Arenen von Konferenzen, Journalen oder Twitter aufeinander. Ausgehend von einer exemplarischen Gegenüberstellung der objektorientierten Ansätze von Steve Goodman oder Christoph Cox und der wahrnehmungsorientierten Zugänge von Jonathan Sterne oder Seth Kim-Cohen (Lavender 2017, S. 245) sollen konkurrierende theoretische Positionen historisiert und die mit ihnen verwobenen Gegenstandsbereiche, Forschungskontexte und Institutionalisierungen hör- und sichtbar gemacht werden. Eine kulturwissenschaftliche Erweiterung der Konzepte des Sonischen (Wicke 2008, Ernst 2015) unter dispositivanalytischer Perspektive möchte mit dem Vehikel des sonic display die verschiedenen Auftrittsweisen des Klanglichen ins Zentrum der Diskussion stellen und einen methodologischen Rahmen anbieten, der die konkreten und spezifischen historischen Bezugnahmen zu Sound einer jeden theoretischenVerabsolutierung voranstellt bzw. die theoretischen Hinsichten als spezifisch historische »theoretische Praxis« (Felsch, 2016, S.142) aus der Analyse hervorgehen lässt.06 - PräsentationPublikation Unmaking – against general applicability(Institute of Network Cultures, 2020) Bedö, Viktor; Ibach, Merle; Büsse, Michaela; Gerloff, Felix; Miyazaki, Shintaro; Allen, Jamie; Bogers, Loes; Chiappini, Letizia04A - Beitrag SammelbandPublikation Unmaking - 5 AnxietiesBruder, Johannes; Greiner-Petter, Moritz; Miyazaki, Shintaro; Gerloff, Felix; Allen, Jamie; Wagner, Sophie; Tarasiewicz, MatthiasAnxious Card Game for the Maker Generation99 - Sonstiges