Institut Spezielle Pädagogik und Psychologie

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Ergebnisse nach Hochschule und Institut

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    Publikation
    Situierte Disziplinaritäten und inklusive Bildung und Erziehung
    (transcript, 25.11.2024) Weisser, Jan; Bärmig, Sven; Willmann, Marc
    Der Autor entwickelt eine wissenssoziologische Perspektive auf die Frage, wie die Inklusionsthematik in den Erziehungs- und Bildungswissenschaften dazu beitragen kann, in nichtadditiver Weise Gegenstände zu bilden und Handlungsvermögen zu entwickeln. Es wird nach den Herausforderungen eines solchen Vorhabens gefragt. Anschliessend wird ein Reflexionsrahmen vorgeschlagen und es werden Anforderungen an die Produktion und Vermittlung erziehungs- und bildungswissenschaftlichen Wissens formuliert.
    04A - Beitrag Sammelband
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    Publikation
    Schüler:innen-Perspektiven und konstituierende Rahmung – Implikationen für empirische Zugänge am Beispiel inklusiver unterrichtlicher Settings
    (Julius Klinkhardt, 17.11.2024) Papke, Katharina; Wagner-Willi, Monika; Matthes, Dominique; Hinzke, Jan-Hendrik; Pallesen, Hilke; Wittek, Doris
    04A - Beitrag Sammelband
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    Publikation
    Inclusion and exclusion in classroom practices. Empirical analyses of conjunctive spaces of experience in secondary schools
    (Routledge, 2023) Sturm, Tanja; Wagener, Benjamin; Wagner-Willi, Monika; Rißler, Georg; Köpfer, Andreas; Buchner, Tobias
    04A - Beitrag Sammelband
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    Publikation
    Wandel und Persistenz in der Entwicklung inklusiven Unterrichts
    (04.09.2023) Altmeyer, Simona; Zahnd, Raphael; Antognini, Katharina; Oberholzer, Franziska; Eberli, Ramona
    Seit den 1990er Jahren hat sich die Forderung nach inklusiver Bildung im internationalen Kontext als Entwicklungsziel für Bildungssysteme durchgesetzt (Köpfer, Powell & Zahnd, 2021). Die Zielsetzung geht mit der Aufhebung räumlich separierter Schulangebote einher, ist damit aber noch nicht erreicht. Neben der physischen Präsenz aller Schüler*innen in einer Schule erfordert die erfolgreiche Umsetzung Inklusiver Bildung auch einen Unterricht, der von der Vielfalt der Schüler*innen ausgeht und gemeinsames Lernen ermöglicht. Damit einher geht auch die Ermöglichung der sozialen Teilhabe am Klassenleben für alle Schüler*innen. Gerade die Umsetzung eines inklusiven Unterrichts, der diese Bedingungen erfüllt, ist eine Herausforderung.
    06 - Präsentation
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    Publikation
    Teacher education for inclusion. International trends
    (28.08.2024) Vlachou, Anastasia; Priestly, Andrea; Jovanovic Milanovic, Olja; Zahnd, Raphael; Babbie, Shannon; Saether, Elin; Alves, Ines; Proyer, Michelle; Rustamova, Sevinj; Herrera-Seda, Constanza; Symeonidou, Simoni; Spandagou, Ilektra
    This 2-part panel will bring together colleagues to reflect on teacher education for inclusion in 12 coun-try contexts: Australia, Austria, Azerbaijan, Chile, Cyprus, Greece, Norway, Portugal, Scotland, Serbia, Switzerland, and USA. Educating teachers that are prepared to teach diverse student populations is one of the big challenges of present times. This can be to some extent explained by the challenges experienced by teachers linked to student diversity and the international push to develop education systems that include all learners. According to Forlin (2010), TE for inclusion is a way of ensuring that teachers are prepared to teach in classrooms with diverse student populations. Livingston (2020) considers that the role and re-sponsibility of TE ‘in developing inclusive education that enables every teacher to meet the needs of all our young people’, still needs to be explored.
    06 - Präsentation
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    Publikation
    Using a smartphone application maintains physical activity following pulmonary rehabilitation in patients with COPD. A randomised controlled trial
    (BJM Group, 2022) Spielmanns, Marc; Gloeckl, Rainer; Jarosch, Inga; Leitl, Daniela; Schneeberger, Tessa; Boeselt, Tobias; Huber, Stephan; Kaur-Bollinger, Pawandeep; Ulm, Bernhard; Mueller, Claudia; Bjoerklund, Jonas; Spielmanns, Sabine; Windisch, Wolfram; Pekacka-Egli, Anna Maria; Koczulla, Andreas Rembert
    Background. Evidence suggests that patients with COPD struggle to maintain improved physical activity (PA) after completing pulmonary rehabilitation (PR). Smartphone applications (apps) providing a comprehensive training programme have conferred healthy benefits. This study was conducted to determine whether regular usage of an app maintains PA following PR. Patients with stage II–IV COPD were enrolled in a 6-month trial following PR. After the screening period, participants were randomised into the Kaia COPD app group (intervention group (IG)) or the control group (CG). The primary outcome was PA (daily steps), measured using an activity tracker. Secondary outcomes included the COPD Assessment Test (CAT), the Chronic Respiratory Disease Questionnaire (CRQ) and the 1 min Sit-to-Stand Test (STST).Methods Sixty participants completed the study. The median steps from baseline to 6 months were significantly different between the groups, in favour of the IG (−105.3, IQR −1970.1 to 2105.8, vs CG −1173.0, IQR −3813.1 to –93.8; p=0.007). CAT was significantly decreased in the IG (15.1±8.6 vs 19.7±6.4, p=0.02), whereas the CRQ subdomains for dyspnoea (4.5±1.7 vs 3.7±1.3, p=0.033) and fatigue (4.5±1.4 vs 3.5±1.3, p=0.028) improved significantly in the IG. The STST at 6 months was not significant. Sleep duration and sleep efficiency showed no significant differences between the two groups at any time. Conclusions A comprehensive program by using the Kaia app following PR maintained PA and improved symptoms in patients with COPD at 6 months. The app might be an important accessory tool for enhanced COPD care.Trial registration number DRKS00017275.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
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    Publikation
    Inhalation therapy with nebulized capsaicin in a patient with oropharyngeal dysphagia post stroke. A clinical case report
    (MDPI, 2022) Pekacka-Egli, Anna Maria; Herrmann, Jana; Spielmanns, Marc; Goerg, Arthur; Schulz, Katharina; Zenker, Eveline; Windisch, Wolfram; Kulnik, Stefan Tino
    Dysphagia and aspiration risk are common sequelae of stroke, leading to increased risk of stroke-associated pneumonia. This is often aggravated by stroke-related impairment of cough, the most immediate mechanical defense mechanism against aspiration. In humans, reflex cough can be repeatedly and safely elicited by inhalation of nebulized capsaicin, a compound contained in chili peppers. Could this cough-eliciting property of capsaicin support the recovery of stroke survivors who present with dysphagia and aspiration risk? We present a clinical case report of a 73-year-old man, admitted to inpatient stroke rehabilitation following a right middle cerebral artery infarct with subsequent dysphagia and hospital-acquired pneumonia. A course of daily inhalation therapy with nebulized capsaicin was initiated, triggering reflex coughs to support secretion clearance and prevent recurrence of pneumonia. Clinical observations in each inhalation therapy session demonstrate good patient response, safety and tolerability of nebulized capsaicin in this mode of application. Repeated Fiberoptic Endoscopic Evaluation of Swallowing (FEES) assessments show concurrent improvement in the patient’s swallowing status. Inhalation therapy with nebulized capsaicin may offer a viable treatment to facilitate coughing and clearing of secretions, and to minimize aspiration and risk of aspiration-related pneumonia post stroke. Further investigation in a randomized controlled trial design is warranted.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
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    Publikation
    Essen und Trinken als kooperatives Handlungsfeld im Frühbereich
    (Berufsverband Heilpädagogische Früherziehung der deutschen, rätoromanischen und italienischen Schweiz, 01.01.2023) Ermert Kaufmann, Claudia; Ateras, Barbara
    01B - Beitrag in Magazin oder Zeitung
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    Publikation
    Mimische Emotionserkennung bei Kindern mit Autismus-Spektrum-Störung. Fördermöglichkeiten und Einbezug in der HFE
    (Berufsverband Heilpädagogische Früherziehung der deutschen, rätoromanischen und italienischen Schweiz, 01.03.2023) Ermert Kaufmann, Claudia; Nicastro, Svenja
    01B - Beitrag in Magazin oder Zeitung
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    Publikation
    Förderung der Joint Attention in der HFE. Neuere Ansätze aus der Forschung
    (Berufsverband Heilpädagogische Früherziehung der deutschen, rätoromanischen und italienischen Schweiz, 03/2022) Ermert Kaufmann, Claudia; Jundt, Myriam
    01B - Beitrag in Magazin oder Zeitung