Institut Forschung und Entwicklung
Dauerhafte URI für die Sammlunghttps://irf.fhnw.ch/handle/11654/59
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Publikation Promoting oral argumentation in citizenship education(19.09.2024) Wenger, Liliane; Aydin, Açelya; Hubacher, Manuel; Waldis Weber, MonikaDeliberative democracy theories advocate for the communicative activation of citizens in opinion formation. Therefore, civic education should introduce adolescents to deliberative processes and to promote their argumentative competence, which is understood as both a linguistic and a political competence. In accordance with our roots in deliberative democratic theory, we view argumentation as a dialogue-based process. This makes transactivity a key feature of good civic reasoning. Empirical evidence shows potential for instructional interventions to boost oral reasoning and critical thinking across subjects, but their effects often remain inconsistent. Data also suggests that students in deliberative settings are more willing to engage with opposing arguments and revise their own. Dialogues in small groups facilitate the acquisition of argumentation skills. Despite these findings, there's limited research on argumentation training effectiveness. In an intervention study (grades 8 and 9), Gronostay combined a thematic input with argumentation training, leading to more transactive speech acts during the subsequent fishbowl discussion in the experimental group. However, the revision and adaptation of their own arguments remained largely absent. This study investigates the effectiveness of an adapted version of Gronostay's strategy training in promoting transactive dialogues. The research involved six seasoned teachers and their classes in the 2022/23 school year, who were engaging with the subject of a cashless society. Despite standardized argumentation training, the quality of debates varied significantly between the classes studied. Influences on the quality of the debates include the social structure of the class, the influence of didactic scaffolding, such as argumentation training.06 - PräsentationPublikation Die Entwicklung der geschichtsdidaktischen Forschung am ZDA und ihr Beitrag zur Politischen Bildung(Hier und Jetzt, 2019) Nitsche, Martin; Kübler, Daniel; Glaser, Andreas; Waldis Weber, Monika04A - Beitrag SammelbandPublikation Macht im digitalen Raum: Politische Bildung im digitalen Zeitalter(Springer VS, 2021) Hubacher, Manuel; Möller, Lara; Lange, DirkUnser aller Alltag ist in der Zwischenzeit stark von den Dienstleistungen und Plattformen der Technologiekonzerne durchdrungen. In der politischen Kommunikation sind Twitter, Facebook, Instagram und Konsorten nicht mehr wegzudenken. Die veränderten Bedingungen, unter denen politische Kommunikation stattfindet, haben nicht zu einer Machtnivellierung, sondern vielmehr zu einer verschiebung geführt. Politische Kommunikation ist für uns unentbehrlich, um unsere politischen Meinungen zu bilden, unsere Positionen zu artikulieren und politische Fragen zu diskutieren. Daraus ergeben sich zwei zentrale Fragen für die Politische Bildung: Welche Fähigkeiten benötigen autonome und medienkundige Bürger*innen? Und wie erlernen wir diese Fähigkeiten? Dieser Beitrag skizziert eine mögliche Antwort darauf.04A - Beitrag SammelbandPublikation Welche Politische Bildung braucht die direkte Demokratie?(Schulthess, 2020) Ziegler, Béatrice; Ziegler, Béatrice; Glaser, Andreas04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Direkte Demokratie im Kanton Aargau in Geschichte und Gegenwart(Schulthess, 2020) Glaser, Andreas; Ziegler, Béatrice03 - SammelbandPublikation Möglichkeiten und Schwierigkeiten der fächerübergreifenden Umsetzung der politischen Bildung in der Schweiz(2018) Hedinger, Franziska; Schneider, Claudia01B - Beitrag in Magazin oder ZeitungPublikation Erkenntnisse aus der empirischen Politikwissenschaft für das Politikkompetenzmodell(Springer, 2018) Hedinger, Franziska; Ziegler, Béatrice; Waldis Weber, Monika04A - Beitrag SammelbandPublikation Europa - eine Fallanalyse zur Umsetzung der politischen Perspektive im fächerübergreifenden Unterricht mit Geschichte(StudienVerlag, 2017) Waldis Weber, Monika; Hedinger, Franziska; Thyroff, Julia; Schneider, Claudia; Mittnik, Philipp04A - Beitrag SammelbandPublikation Politische Bildung im Geschichtsunterricht – Weiterbildung für Geschichtslehrpersonen(17.11.2017) Hedinger, Franziska; Schneider, Claudia06 - PräsentationPublikation Politische Bildung im Geschichtsunterricht(17.11.2017) Schneider, Claudia; Hedinger, Franziska06 - Präsentation