Institut für Wirtschaftsinformatik
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Publikation Konzept für die die Realisierung einer Internet-Plattform für eine Virtual Community of Students (vicos)(Fachhochschule beider Basel (FHBB), Institut für angewandte Betriebsökonomie (IAB), 2002) Schubert, Petra; Wackernagel, TobiasDas Akronym vicos steht für ?Virtual Community of Students?. Vicos ist eine Gemeinschaft, die sich in erster Linie an Studierende der Schweizer Fachhochschulen richtet. Der vorliegende Arbeitsbericht wurde auf der Grundlage der Ergebnisse von zwei Workshops für die Konzipierung der ?Vision & Strategy? sowie der ?Business Area Architecture? für vicos erstellt. Die Workshops fanden im Herbst 2002 an der Fachhochschule beider Basel in Basel statt. Vicos wurde ein Opfer des Niedergangs der ?New Economy?. Aufgrund der allgemeinen Wirtschaftslage war das Vorhaben für den Entwicklungspartner am Ende der Konzeptionsphase nicht mehr attraktiv. Wir haben das Konzept trotzdem festgehalten, da wir davon ausgehen, dass für Leser eine detaillierte Beschreibung eines konkreten Geschäftsmodells der New Economy interessant sein kann.05 - Forschungs- oder ArbeitsberichtPublikation Personalisierung von E-Commerce-Applikationen in KMU: Schlussfolgerungen aus einer empirischen Untersuchung(Physica, 01.09.2002) Leimstoll, Uwe; Schubert, PetraPersonalisierung von E-Commerce-Applikationen ist ein Thema, das mit fortschreitender Reife der Systeme zunehmende Bedeutung erlangt. Es gibt heute bereits integrierte E-Commerce-Software, die E-Shop und Personalisierungsfunktionen integriert anbietet. Die erhältliche Software ist für KMU aber zu aufwendig und zu teuer. Vor diesem Hintergrund sahen wir ein Bedürfnis, die Potenziale der Personalisierung in KMU zu untersuchen. Neben den theoretischen Grundlagen der Personalisierung werden in diesem Paper die Ergebnisse einer empirischen Studie vorgestellt. Mit Hilfe einer Umfrage untersuchten wir die Einsatzpotenziale für Personalisierungstools in Schweizer KMU. Die Ergebnisse zeigen, dass einerseits ein Bedarf an Personalisierung besteht, andererseits die KMU personalisierten E-Commerce-Applikationen aber (noch) skeptisch gegenüberstehen. Ausserdem wird deutlich, dass die Heterogenität der organisatorischen und technischen Gegebenheiten die Entwicklung von Standardtools erschwert.04A - Beitrag SammelbandPublikation Personalizing E-Commerce Applications in SMEs(2003) Schubert, PetraPersonalization of E-Commerce applications is an issue that is gaining increasing importance with the advanc-ing maturity of such systems. There is already E-Commerce software on the market offering integrated E-Shop and personalization functions. However, the available software is too time-consuming and expensive for SMEs. With this in mind we saw a need to investigate the potential for personalization from the particular angle of SMEs. This paper presents the results of a research project about personalization of E-Commerce applications run by SMEs. The project started with an empirical study about the current state of personalization in E-Commerce applications run by SMEs. The findings encouraged us to start the development of a project method for the development of standard personalization components in ERP systems. The method builds on a personal-ization framework which forms the basis for the requirement analysis and the consecutive extension of ERP II systems.04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Measuring the effectiveness of e-commerce Web sites(Butterworth-Heinemann, 2001) Schubert, Petra; Selz, Dorian; Stuart, Barnes; Hunt, BrianSuccessfully conducting business on the Internet calls for new marketing paradigms that meet the requirements of the unique combination of its inherent characteristics: electronic markets, technological platform, and marketing issues. In this context, electronic markets are the framework in which market transactions are performed on the Internet. Underlying Internet technology forces marketing activities to be different from the ones applied to traditional sales channels and performance marketing is the essential ingredient for creating the best offering for the customer. The Web Assessment model unites these ingredients into a unified approach for the evaluation of commercial Web sites. The Web Assessment methodology has been developed over the last one and a half years and the initial ideas have appeared in conference proceedings (Selz and Schubert 1997a, Selz and Schubert 1997b, Schubert and Selz 1999).04A - Beitrag SammelbandPublikation Die NetAcademy als Medium für die Learning Community eines Masterprogramms an der Universität St. Gallen(Josef Eul Verlag, 1999) Schubert, Petra; Seufert, Sabine; Engelien, Martin; Homann, JensSeit einiger Zeit erfährt der Begriff ?Community? wieder eine starke Verbreitung, nicht zuletzt aufgrund der explosionsartigen Verbreitung des Internets und dessen Akzeptanz. Auch im Bereich Aus- und Weiterbildung tragen neue Informations- und Kommunikationstechnologien zu Veränderungen bei. Wissen kann schneller, effizienter und in einer global zugänglichen Form gesammelt, generiert, geteilt sowie verteilt werden. Neue Formen des Lernens und des Lehrens etablieren sich. Das Konzept der ?Learning Communities?, die basierend auf einer Internet-Plattform auch eine ?Virtuelle Gemeinschaft? charakterisieren können, stellt dabei ein neuer Ansatz dar.Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit diesem Konzept der virtuellen Lerngemeinschaften. Im Vordergrund steht dabei das Design eines Mediums, das als Basis zur Gemeinschaftsbildung dient.04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Collaboration Platforms for Virtual Student Communities(2003) Schubert, Petra; Koch, MichaelSince its inception, the Internet has served as a virtual meeting place for people sharing common interests. These electronically supported interest groups are nowadays called Virtual Communities. Networked computers are used to support direct communication and indirect information exchange, and to provide awareness and match-making services. The use of member profiles adds a new dimension to the support of the interaction between community members. Information about the members is needed to introduce the members to each other and to empower individualized services. The paper describes the research design of two empirical platform projects, one of them carried out in Germany, the other one in German-speaking Switzerland. Both projects are targeted at students and their respective needs for information, interaction and exchange.04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Identities Management: An Approach to Overcome Basic Barriers in E-Commerce and Collaboration Applications(2004) Koch, Michael; Schubert, Petra; Lechner, UlrikeThe development of the Internet was originally based on the assumption that users remain anonymous. In the real world, however, people always have an identity ? often even more than one. The transfer of real world transactions to the online world therefore requires identity information. More and more services, especially in e-commerce and collaboration applications, need to identify the user for providing personalized services or for presenting the user to other users. As in real life, a user in an online environment usually plays different roles and interacts with different services hosted by different providers. Current approaches to provide identity information on the Web still force users to provide and update information about their identity for each service independently.04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Ein Referenzmodell für Gemeinschaften und Medien - Case Study Amazon.com(Josef Eul Verlag, 1999) Lechner, Ulrike; Schmid, Beat; Schubert, Petra; Klose, Martina; Miler, Olga; Engelien, Martin; Homann, JensMedienmodell und Medienreferenzmodell beschreiben Informationssysteme als Sphären für Gemeinschaften von Agenten und Märkte. Das Medium stellt die Mittel für das Management einer Gemeinschaft von Agenten bereit. Die Modelle werden mit einer Modellierungsmethode, die insbesondere das Management der Gemeinschaft durch die Medien berücksichtigt, ergänzt. Der Ansatz wird mit einer Studie von Amazon.com illustriert.04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Management of a Virtual Community of Students(Routledge, 2002) Dettling, Walter; Schubert, PetraSince its inception, the internet has served as a virtual meeting place for people sharing common interests. These interest groups are nowadays called Virtual Communities. In this paper we elaborate the concept of a Virtual Community of Students (vicos) who consists of different interest groups in and around Swiss Universities of Applied Sciences (UAS). Vicos is a hybrid form of a community: it combines aspects of a Learning Community as well as of a Business Community. We describe the findings of a comprehensive empirical study which addressed the main target group (the students) and which resulted into the basic concept of vicos. The key contribution of this paper is the linkage between the conceptual community design of vicos and the business model, which is needed to successfully operate vicos as a sustainable internet platform. We conclude with a description of future steps for vicos.Mehr zum JMM - The International Journal on Media Management.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Business Models for Mobile Communities(2005) Schubert, PetraCommunities (especially virtual communities) of Interest have been the focus of substantial discussion in academic literature. This paper addresses Communities of Interest within the leisure industry and discusses possible business models for the parties operating the platform. The described community platform is an innovative value added service concept for a mobile coordination support for individuals ? A Mobile Community Support System. In this paper we extend the discussion about mobile communities to hybrid communities. The communities are hybrid in two ways: they use two different access channels, the Web and mobile devices, and they are built on real-world leisure communities that constitute themselves in the form of buddy lists in the virtual world of an ICT supported platform. The discussion on possible business models is concluded with some final remarks about future research.04B - Beitrag Konferenzschrift