Schmitz, Anke
Lade...
E-Mail-Adresse
Geburtsdatum
Projekt
Organisationseinheiten
Berufsbeschreibung
Nachname
Schmitz
Vorname
Anke
Name
Schmitz, Anke
9 Ergebnisse
Suchergebnisse
Gerade angezeigt 1 - 9 von 9
- PublikationUnterstützung des Hörverstehens von Lernenden mit heterogenen Lernvoraussetzungen am Ende der Sekundarstufe I(2023) Schmitz, Anke; Brandt, Hanne; Rothstein, Björn06 - Präsentation
- PublikationImpact of global text cohesion on informational listening comprehension(2023) Schmitz, Anke; Brandt, Hanne; Rothstein, Björn06 - Präsentation
- PublikationImpact of global text cohesion on students’ listening comprehension of informational listening texts(John Benjamins, 2023) Schmitz, Anke; Brandt, Hanne; Rothstein, Björn [in: Pedagogical Linguistics]Listening comprehension serves as a basic means for communication and participation in society. Unfortunately, especially low-performing students have difficulties understanding informational content presented in a listening format, even more so than with the comprehension of printed texts. Based on empirical findings that text features, such as global text cohesion, have proven to be effective for promoting reading comprehension, and cognitive processes of reading and listening to academic texts share commonalities, the question arises as to how much global cohesion can support students’ listening comprehension. 140 ninth-grade students in German secondary schools listened to one of two informational listening texts which differed in their degree of global text cohesion (low vs. high in cohesion). Listening comprehension was assessed with a written test after listening. Regression analyses show that global text cohesion promotes listening comprehension and that the effect of cohesion remains significant and stable when controlling for topic-related prior knowledge and language-related background variables. Low-performing students profited more from the highly cohesive text than high-performing students. Thus, cohesion contributes to the comprehensibility of informational listening texts which can have implications for the construction of listening texts and listening comprehension instruction at school.01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublikationEmpirische Methoden in der Sprachdidaktik. Ausgewählte Erhebungs- und Auswertungsverfahren(Schneider Verlag Hohengehren, 2019) Betz, Anica; Kröger-Bidlo, Hanna; Schmitz, Anke; Schuttkowski, Caroline; Rothstein, Björn; Müller-Brauers, Claudia [in: Kernbegriffe der Sprachdidaktik Deutsch. Ein Handbuch]04A - Beitrag Sammelband
- PublikationUnterstützung des Lesens im Fachunterricht(De Gruyter, 2019) Schuttkowski, Caroline; Schmitz, Anke; Rothstein, Björn; Gräsel, Cornelia; Ahrenholz, Bernt; Jeuk, Stefan; Lütke, Beate; Paetsch, Jennifer; Roll, Heike [in: Fachunterricht, Sprachbildung und Sprachkompetenzen]04A - Beitrag Sammelband
- PublikationDie Wahrnehmung von temporaler Textkohäsion durch Schülerinnen am Beispiel eines Sachtextes(Friedrich, 2016) Schmitz, Anke; Schuttkowski, Caroline; Rothstein, Björn; Gräsel, Cornelia [in: Der Deutschunterricht]01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublikationTextkohäsion und deren Bedeutung für das Textverständnis: Wie reagieren Lernende auf temporale Kohäsion am Beispiel eines Sachtextes?(Verein Leseforum Schweiz, 2016) Schmitz, Anke; Schuttkowski, Caroline; Rothstein, Björn; Gräsel, Cornelia [in: leseforum.ch]01B - Beitrag in Magazin oder Zeitung
- PublikationLautes Denken als Forschungsinstrument für grammatikdidaktische Fragestellungen? – Diskussion zweier Studien(De Gruyter Mouton, 2015) Schuttkowski, Caroline; Rothstein, Björn; Schmitz, Anke; Gräsel, Cornelia [in: Zeitschrift für Angewandte Linguistik]01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublikationDesiderata zur Erforschung des Einflusses von Kohäsion auf das Leseverständnis(Schneider Verlag Hohengehren, 2014) Rothstein, Björn; Kröger-Bidlo, Hanna; Schmitz, Anke; Gräsel, Cornelia; Rupp, Gerhard; Averintseva-Klisch, Maria; Peschel, Corinna [in: Aspekte der Informationsstruktur in der Schule]04A - Beitrag Sammelband