Waldis Weber, Monika

Lade...
Profilbild
E-Mail-Adresse
Geburtsdatum
Projekt
Organisationseinheiten
Berufsbeschreibung
Nachname
Waldis Weber
Vorname
Monika
Name
Waldis Weber, Monika

Suchergebnisse

Gerade angezeigt 1 - 10 von 13
Lade...
Vorschaubild
Publikation

Assessing pre-service history teachers' pedagogical content knowledge with a video survey using open-ended writing assignments and standardized rating items

2019, Waldis Weber, Monika, Nitsche, Martin, Wyss, Corinne

This paper explores pre-service history teachers' ability to recognize and reflect on typical situations occurring in the history classroom and to link these to students' historical learning. Therefore, we draw on the concept of professional vision (Goodwin, 1994), which assumes that teachers need a professional knowledge base to monitor and to reason about teaching and student learning. Based on theoretical notions of teachers' pedagogical content knowledge (PCK), we investigated history teachers' professional vision by means of a video survey with integrated video clips, open-ended writing assignments and standardized item ratings. We collected data from 303 and 220 pre-service teachers at the beginning and at the end, respectively, of their subject-specific teacher training. The collected data open up the possibility of 'simultaneous triangulation' (Morse, 1991), which was used for test validation. First, we tested the reliability of the closed-ended test instrument using item response theory, in order to develop a feasible test model. Second, we investigated the validity of the test instrument by comparing test results with the findings of the open-ended writing task. In general, student teachers reached rather low-test scores. They experienced difficulties in assessing classroom events in terms of their potential to support historical competencies and to evaluate the consequences for students' learning. Findings from the open writing assignment show that student teachers commented largely on generic teaching strategies while hardly noticing student learning. In sum, the chosen methodological approaches seem to contribute to a more distinct picture of preservice teachers' abilities to reason about history teaching and learning.

Vorschaubild nicht verfügbar
Publikation

Zur Konstruktion von offenen Testaufgaben für die Erfassung narrativer Kompetenz - Kritierienentwicklung und Studienvergleiche

2017-10, Nitsche, Martin, Gollin, Kristine, Waldis Weber, Monika

Vorschaubild nicht verfügbar
Publikation

«Der Unterricht wird fachlich korrekt geleitet» - theoretische Grundlagen, Instrumententwicklung und empirische Erkundungen zur Unterrichtsreflexion angehender Geschichtslehrpersonen

2014-08-01T00:00:00Z, Waldis Weber, Monika, Nitsche, Martin, Marti, Philipp, Hodel, Jan, Wyss, Corinne

Vorschaubild nicht verfügbar
Publikation

Förderung historischer Kompetenzen im Geschichtsunterricht – Erfahrungen einer videogestützten Lehrpersonenweiterbildung

2014, Waldis Weber, Monika, Wyss, Corinne

Wissenschaftlicher Beitrag zur Wirksamkeit einer videogestützten Lehrerweiterbildung für Geschichtslehrpersonen Sekundarstufe I.

Vorschaubild nicht verfügbar
Publikation

Zur Praxis und Reflexion historischen Schreibens im Geschichtsunterricht. Fallbasierte Ergebnisse einer Interviewstudie mit Deutschschweizer Gymnasiallehrkräften

2019, Marti, Philipp, Gollin, Kristine, Waldis Weber, Monika

Vorschaubild nicht verfügbar
Publikation

Narrative Kompetenz von Studierenden erfassen – Zur Annäherung an formative und summative Vorgehensweisen im Fach Geschichte

2016-03, Nitsche, Martin, Waldis Weber, Monika

Vorschaubild nicht verfügbar
Publikation

John Hatties Visible Learning und die Geschichtsdidaktik. Grenzen und Perspektiven

2014-02-01T00:00:00Z, Demantowsky, Marko, Waldis Weber, Monika

Vorschaubild nicht verfügbar
Publikation

Menschenrechte als Gegenstand Politischer Bildung im Geschichtsunterricht. Zur Realisierung von politischen und historischen Perspektiven in Einstiegssequenzen

2019, Thyroff, Julia, Hedinger, Franziska, Waldis Weber, Monika

Vorschaubild nicht verfügbar
Publikation

Angehende Geschichtslehrpersonen schreiben Geschichte(n) - Zur Kontextabhängigkeit historischer Erzählleistungen

2015, Nitsche, Martin, Waldis Weber, Monika, Marti, Philipp

Vorschaubild nicht verfügbar
Publikation

John Hatties Visible Learning und die Geschichtsdidaktik. Grenzen und Perspektiven

2014, Demantowsky, Marko, Waldis Weber, Monika