Auflistung nach Autor:in "Krauss, Stefan"
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Publikation Aspekte professioneller Kompetenz: Ein empirischer Vergleich verschiedener Stichproben(WTM, 2017) Krauss, Stefan; Schmeisser, Christine; Bruckmaier, Georg; Blum, Werner04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Aufgabenmerkmale und algebraische Flexibilität(Waxmann, 2019) Küttel, Maurus; Staub, Fritz; Rüede, Christian; Frank, Andreas; Krauss, Stefan; Binder, Karin04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation COACTIV-Video: Eine unterrichtsnahe Erfassung fachdidaktischen Wissens mittels Videovignetten(WTM, 2013) Bruckmaier, Georg; Krauss, Stefan; Blum, Werner; Greefrath, Gilbert; Käpnick, Friedhelm; Stein, Martin04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Competence as a continuum in the COACTIV study: the “cascade model”(Springer, 11.04.2020) Krauss, Stefan; Bruckmaier, Georg; Lindl, Alfred; Hilbert, Sven; Binder, Karin; Steib, Nicole; Blum, WernerTwo different tools for assessing pedagogical content knowledge (PCK) of mathematics teachers used in the framework of the COACTIV study are systematically compared in this paper, namely the paper-and-pencil test consisting of items on the three facets knowledge of explaining and representation, knowledge of student thinking and typical mistakes, and knowledge of the potential of mathematical tasks, and the video vignettes instrument that examines teachers’ proposed continuations for presented lesson video clips specific to their subject-related and methodological competence aspects. Initially, both COACTIV PCK assessment tools are systematically contrasted for the first time with respect to their predictive validity for instructional quality (N = 163 German secondary mathematics teachers) as well as student learning gains (N = 3806 PISA students from 169 different classes) by means of path models showing that PCK, when assessed by the paper-and-pencil method, can better predict instructional quality than the video vignettes instrument can. Next, we theoretically propose the cascade model as capable of integrating pertinent theories on teacher competence and instructional quality. This model implies five ‘columns’ that are ordered according to a sequential causal chain (teacher disposition → situation-specific skills → observable teaching behavior → student mediation → learning gains). Finally, we specify four out of the five ‘columns’ of this cascade model, based empirically on the COACTIV data.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Corona-Impfungen. Was 95% Wirksamkeit bedeuten – und was nicht(Verlag Klaus Seeberger, 2022) Ollesch, Julia; Bruckmaier, Georg; Vogel, Markus; Krauss, StefanInzidenzen, R-Wert, Anzahl von Hospitalisierungen, Corona-Ampel, Wirksamkeit der Impfstoffe – beim Thema COVID-19 wird mit Zahlen und Statistiken geradezu um sich geworfen. Doch was bedeuten all diese Zahlen im Detail? Die polarisierende Debatte um die Vorzüge, Wirksamkeiten und Nebenwirkungen von Impfstoffen zeigt deutlich, dass eine eindeutige Interpretation der Daten nicht immer ganz einfach ist. Dies zeigt sich nicht zuletzt darin, dass es einem Großteil der Bevölkerung schwerfällt, die Statistiken zur Wirksamkeit angemessen zu deuten. In diesem Artikel wollen wir Berechnungen zur Wirksamkeit der Impfstoffe gegen COVID-19 und die damit verbundenen Probleme bzw. Fehlinterpretationen genauer betrachten und diesbezügliche Anregungen für den Mathematikunterricht präsentieren.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Das Experten-Paradigma in der Forschung zum Lehrerberuf(Waxmann, 2014) Krauss, Stefan; Bruckmaier, Georg; Terhart, Ewald; Bennewitz, Hedda; Rothland, Martin04A - Beitrag SammelbandPublikation Die „Messung“ fachdidaktischen Wissens in der COACTIV-Studie(Springer, 2023) Bruckmaier, Georg; Krauss, Stefan; Blum, Werner; Neubrand, Michael; Krauss, Stefan; Lindl, Alfred04A - Beitrag SammelbandPublikation Effects of visualizing statistical information – An empirical study on tree diagrams and 2 x 2 tables(Frontiers, 2015) Binder, Karin; Krauss, Stefan; Bruckmaier, Georg01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Eignet sich die Formel von Bayes für Gerichtsverfahren?(Springer Spektrum, 2014) Krauss, Stefan; Bruckmaier, Georg; Sproesser, Ute; Wessolowski, Silvia; Wörn, Claudia04A - Beitrag SammelbandPublikation Erkennen des didaktischen Potentials zur Modellierung(Springer Spektrum, 2015) Bruckmaier, Georg; Krauss, Stefan; Neubrand, Michael; Kaiser, Gabriele; Henn, Hans-Wolfgang04A - Beitrag SammelbandPublikation An eye-tracking study of statistical reasoning with tree diagrams and 2 x 2 tables(Frontiers, 2019) Bruckmaier, Georg; Binder, Karin; Krauss, Stefan; Kufner, Han-MinChanging the information format from probabilities into frequencies as well as employing appropriate visualizations such as tree diagrams or 2 × 2 tables are important tools that can facilitate people’s statistical reasoning. Previous studies have shown that despite their widespread use in statistical textbooks, both of those visualization types are only of restricted help when they are provided with probabilities, but that they can foster insight when presented with frequencies instead. In the present study, we attempt to replicate this effect and also examine, by the method of eye tracking, why probabilistic 2 × 2 tables and tree diagrams do not facilitate reasoning with regard to Bayesian inferences (i.e., determining what errors occur and whether they can be explained by scan paths), and why the same visualizations are of great help to an individual when they are combined with frequencies. All ten inferences of N = 24 participants were based solely on tree diagrams or 2 × 2 tables that presented either the famous “mammography context” or an “economics context” (without additional textual wording). We first asked participants for marginal, conjoint, and (non-inverted) conditional probabilities (or frequencies), followed by related Bayesian tasks. While solution rates were higher for natural frequency questions as compared to probability versions, eye-tracking analyses indeed yielded noticeable differences regarding eye movements between correct and incorrect solutions. For instance, heat maps (aggregated scan paths) of distinct results differed remarkably, thereby making correct and faulty strategies visible in the line of theoretical classifications. Moreover, the inherent structure of 2 × 2 tables seems to help participants avoid certain Bayesian mistakes (e.g., “Fisherian” error) while tree diagrams seem to help steer them away from others (e.g., “joint occurrence”). We will discuss resulting educational consequences at the end of the paper.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Integration des fachlichen und fachdidaktischen Wissens aus der Sicht von Novizen und Experten(WTM, 2019) Pilous, Roland; Rüede, Christian; Leuders, Timo; Frank, Andreas; Krauss, Stefan; Binder, Karin04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Linda, Ziegen und Krankenhäuser – Neues aus dem PROLOG-Projekt(WTM, 2011) Bruckmaier, Georg; Krauss, Stefan; Brunner, Martin; Haug, Reinhold; Holzäpfel, Lars04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Lösungsvorschläge zu Thema 17(Springer Spektrum, 2019) Bruckmaier, Georg; Löh, Clara; Kilibertus, Niki; Krauss, Stefan04A - Beitrag SammelbandPublikation Measuring mathematics teachers’ professional competence by using video clips (COACTIV video)(Springer, 2016) Bruckmaier, Georg; Krauss, Stefan; Blum, Werner01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Natürliche Häufigkeiten als numerische Darstellungsart von Anteilen und Unsicherheit – Forschungsdesiderate und einige Antworten(Springer, 28.01.2020) Krauss, Stefan; Weber, Patrick; Binder, Karin; Bruckmaier, GeorgDas aus der Kognitionspsychologie stammende Konzept der sogenannten natürlichen Häufigkeiten wird seit etwa 20 Jahren auch in der Mathematikdidaktik diskutiert. Im vorliegenden Beitrag soll illustriert werden, dass trotz der mittlerweile enormen Fülle an empirischen Studien noch zahlreiche fachdidaktische Fragestellungen unbeantwortet sind. So ist die Ersetzung von Wahrscheinlichkeiten (wie z. B. „80 %“) durch zwei absolute Häufigkeiten in der Form von natürlichen Häufigkeiten (z. B. „4 von 5“) zwar als verständnisfördernd anerkannt, es ist aber noch unklar, wie genau sich natürliche Häufigkeiten definieren lassen, welche Eigenschaften entsprechende Verknüpfungen haben, aber auch, welche Grundvorstellungen für den verständnisfördernden Effekt verantwortlich sein könnten. Ein drängendes Desiderat ist darüber hinaus, dass natürliche Häufigkeiten bislang zwar im Zusammenhang mit Bayesianischen Aufgabenstellungen diskutiert werden (d. h. beim Thema Wahrscheinlichkeit), aber noch nicht im Hinblick auf ihr tatsächliches Vorkommen in der Welt (d. h., beim Thema Daten). Obschon aktuelle Strömungen in der Didaktik der Stochastik nahelegen, dass gerade eine Analyse der Darstellungsformate statistischer Informationen, denen wir in der Welt begegnen, überhaupt erst die Voraussetzung ist, um Schülerinnen und Schüler im Sinne einer statistical literacy adäquat auf eine reflektierte Teilnahme an unserer Informationsgesellschaft vorzubereiten, geschieht dies im Zusammenhang mit Daten bislang meist mit einem Fokus auf graphische Darstellungen. Im vorliegenden Artikel (a) analysieren wir numerische Darstellungen von Anteilen und Wahrscheinlichkeiten in Alltagskommunikation und Medien, (b) vergleichen diese mit entsprechenden Darstellungen im schulischen Stochastikunterricht und (c) machen konstruktive Vorschläge, wie die hierbei zu Tage tretende Diskrepanz zwischen (a) und (b) im Stochastikunterricht adressiert werden könnte. Der Schwerpunkt liegt dabei auf dem Konzept der natürlichen Häufigkeiten.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Numerische Darstellungsarten statistischer Informationen(Franzbecker, 2016) Bruckmaier, Georg; Binder, Karin; Krauss, Stefan; Plackner, Eva-Maria; von Schroeders, Nicolai04A - Beitrag SammelbandPublikation Prädiktive Validität von Lehrermerkmalen in der COACTIV-Studie(WTM, 2014) Bruckmaier, Georg; Krauss, Stefan; Roth, Jürgen; Ames, Judith04B - Beitrag KonferenzschriftPublikation Prediction of elementary mathematics grades by cognitive abilities(Springer, 2018) Hilbert, Sven; Bruckmaier, Georg; Binder, Karin; Krauss, Stefan; Bühner, MarkusIn the present study, the relationship between the mathematics grade and the three basic cognitive abilities (inhibition, working memory, and reasoning) was analyzed regarding possible alterations during elementary school. In a sample of N = 244 children, the mathematics grade was best predicted by working memory performance in the second grade and by reasoning in the third and fourth grades. Differentiation of these abilities during elementary school was considered as a cause for this pattern but discarded after the analysis of structural equation models. Thus, with respect to output-orientated curricula, scholastic standards, and a large inter-individual heterogeneity of students, it is implied for teachers to account for different cognitive strengths and weaknesses of their students, using adequate tasks and teaching strategies like self-differentiating tasks and adaptive explorative learning.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation PROLOG: Eine Studie zum probabilistischen und logischen Denken von Jugendlichen in Luxemburg(WTM, 2010) Bruckmaier, Georg; Brunner, Martin; Krauss, Stefan; Lindmeier, Anke M.; Ufer, Stefan04B - Beitrag Konferenzschrift