Auflistung nach Autor:in "Wyss, Corinne"
Gerade angezeigt 1 - 20 von 67
- Treffer pro Seite
- Sortieroptionen
Publikation Assessing pre-service history teachers' pedagogical content knowledge with a video survey using open-ended writing assignments and standardized rating items(UCL Press, 2019) Waldis Weber, Monika; Nitsche, Martin; Wyss, CorinneThis paper explores pre-service history teachers' ability to recognize and reflect on typical situations occurring in the history classroom and to link these to students' historical learning. Therefore, we draw on the concept of professional vision (Goodwin, 1994), which assumes that teachers need a professional knowledge base to monitor and to reason about teaching and student learning. Based on theoretical notions of teachers' pedagogical content knowledge (PCK), we investigated history teachers' professional vision by means of a video survey with integrated video clips, open-ended writing assignments and standardized item ratings. We collected data from 303 and 220 pre-service teachers at the beginning and at the end, respectively, of their subject-specific teacher training. The collected data open up the possibility of 'simultaneous triangulation' (Morse, 1991), which was used for test validation. First, we tested the reliability of the closed-ended test instrument using item response theory, in order to develop a feasible test model. Second, we investigated the validity of the test instrument by comparing test results with the findings of the open-ended writing task. In general, student teachers reached rather low-test scores. They experienced difficulties in assessing classroom events in terms of their potential to support historical competencies and to evaluate the consequences for students' learning. Findings from the open writing assignment show that student teachers commented largely on generic teaching strategies while hardly noticing student learning. In sum, the chosen methodological approaches seem to contribute to a more distinct picture of preservice teachers' abilities to reason about history teaching and learning.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Auf dem Weg zu Expertise? Empirische Befunde zum Erwerb von Unterrichtskompetenz im Lehrerstudium und der Einfluss des ersten Berufsjahres auf die Weiterentwicklung dieser Kompetenz. Präsentation anlässlich des 22. DGfE-Kongress in Mainz, 17. März 2010(2010) Baer, Matthias; Kocher, Mirjam; Wyss, Corinne; Guldimann, Titus; Larcher, Susanna06 - PräsentationPublikation Auf dem Weg zur Expertise beim Unterrichten: Erwerb von Lehrkompetenz im Lehrerinnen- und Lehrerstudium(Springer, 2009) Baer, Matthias; Guldimann, Titus; Kocher, Mirjam; Larcher, Susanna; Wyss, Corinne; Dörr, Günter; Smit, Robbert01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Can Teaching Be Learned? Acquiring Teaching Competencies During Teacher Training and First Year in Profession. Vortrag anlässlich der AERA Konferenz in San Diego(2009) Baer, Matthias; Kocher, Mirjam; Wyss, Corinne06 - PräsentationPublikation Class Councils in Switzerland: Citizenship Education in Classroom Communities?(28.01.2012) Wyss, Corinne; Lötscher, Alexander01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Competencies and standards in teacher education in Switzerland and Germany - Do prospective teachers become more competent through teacher training?(Sense, 2009) Baer, Matthias; Dörr, Günter; Fraefel, Urban; Kocher, Mirjam; Küster, Oliver; Larcher, Susanna; Müller, Peter; Sempert, Waltraud; Wyss, Corinne; Achtenhagen, Frank; Oser, Fritz; Renold, Ursula04A - Beitrag SammelbandPublikation «Der Unterricht wird fachlich korrekt geleitet» - theoretische Grundlagen, Instrumententwicklung und empirische Erkundungen zur Unterrichtsreflexion angehender Geschichtslehrpersonen(Vandenhoeck & Ruprecht, 01.08.2014) Waldis Weber, Monika; Nitsche, Martin; Marti, Philipp; Hodel, Jan; Wyss, Corinne01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation "Der Unterricht wird fachlich korrekt geleitet" - Zukünftige Geschichtslehrpersonen reflektieren auf der Basis von Unterrichtsvideos über Geschichtsunterricht(05.05.2015) Nitsche, Martin; Waldis Weber, Monika; Marti, Philipp; Wyss, Corinne; Fuchs, Stefan06 - PräsentationPublikation Development of a Video Survey to understand the Professional Knowledge of History Teachers(17.06.2014) Waldis Weber, Monika; Wyss, Corinne06 - PräsentationPublikation 06 - PräsentationPublikation 06 - PräsentationPublikation 06 - PräsentationPublikation 06 - PräsentationPublikation Entwicklung eines Videosurveys zur Erfassung des allgemeindidaktischen und fachdidaktischen Wissens von Geschichtslehrpersonen(23.06.2014) Waldis Weber, Monika; Wyss, Corinne06 - PräsentationPublikation Evaluating the professional vision of pre-service history teachers – results of a Video Survey measuring teachers’ subject-specific knowledge for teaching history(21.06.2016) Nitsche, Martin; Waldis Weber, Monika; Wyss, Corinne; Luginbühl, Stefanie06 - PräsentationPublikation Förderung historischer Kompetenzen im Geschichtsunterricht – Erfahrungen einer videogestützten Lehrpersonenweiterbildung(Schweizerische Gesellschaft für Lehrerinnen- und Lehrerbildung, 2014) Waldis Weber, Monika; Wyss, CorinneWissenschaftlicher Beitrag zur Wirksamkeit einer videogestützten Lehrerweiterbildung für Geschichtslehrpersonen Sekundarstufe I.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Formen von Klassenrat aus Sicht der Theorie, der Lehrpersonen und der Schülerinnen und Schüler. Erkenntnisse aus einer Videostudie(Wochenschau Verlag, 2013) Lötscher, Alexander; Wyss, Corinne; Besand, AnjaDas Forschungsprojekt "Klassenrat empirisch" verwendet Videoaufzeichnungen von Klassenräten auf der Sekundarstufe I sowie Interviews mit Lehrpersonen und Schülerinnen und Schülern. Der Artikel beschreibt drei Formen von Klassenrat aus der Sicht der Lehrpersonen und der Schülerinnen und Schüler. Aus der normativen Perspektive der Partizipation durch Deliberation empfiehlt der Artikel die Übergabe der Gesprächsführung an die Schülerinnen und Schüler.04A - Beitrag SammelbandPublikation 06 - Präsentation