Institut für Marktangebote und Konsumentscheidungen

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Ergebnisse nach Hochschule und Institut

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  • Publikation
    Eating green. Consumers’ willingness to adopt ecological food consumption behaviors
    (Elsevier, 12/2011) Tobler, Christina; Visschers, Vivianne; Siegrist, Michael
    Food consumption is associated with various environmental impacts, and consumers’ food choices therefore represent important environmental decisions. In a large-scale survey, we examined consumers’ beliefs about ecological food consumption and their willingness to adopt such behaviors. Additionally, we investigated in more detail how different motives and food-related attitudes influenced consumers’ willingness to reduce meat consumption and to buy seasonal fruits and vegetables. We found consumers believed avoiding excessive packaging had the strongest impact on the environment, whereas they rated purchasing organic food and reducing meat consumption as least environmentally beneficial. Similarly, respondents appeared to be most unwilling to reduce meat consumption and purchase organic food. Taste and environmental motives influenced consumers’ willingness to eat seasonal fruits and vegetables, whereas preparedness to reduce meat consumption was influenced by health and ethical motives. Women and respondents who preferred natural foods were more willing to adopt ecological food consumption patterns.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Green consumer behavior. Consumers' knowledge and willingness to act pro-environmentally
    (Eidgenössische Technische Hochschule ETH Zürich, 2011) Tobler, Christina; Siegrist, Michael; Gutscher, Heinz; Visschers, Vivianne
    11 - Studentische Arbeit
  • Vorschaubild
    Publikation
    Konsumverhalten und Förderung des umweltverträglichen Konsums. Bericht im Auftrag des Bundesamtes für Umwelt BAFU
    (Consumer Behavior, ETH Zürich, 18.08.2010) Visschers, Vivianne; Tobler, Christina; Cousin, Marie-Eve; Brunner, Thomas; Orlow, Pascale; Siegrist, Michael
    Der Bericht fasst das derzeitige Wissen zu Konsumverhalten und der Förderung des umweltverträglichen Konsums zusammen. Ziel der Arbeit ist es, für zukünftige Kommunikationsaktionen erfolgversprechende Ansatzpunkte und Kommunikationsstrategien aufzuzeigen. Der Schwerpunkt liegt dabei auf individuellen Entscheidungen von Konsumentinnen und Konsumenten. In einem ersten Teil werden die wichtigsten psychologischen Modelle zu Konsumverhalten und Verhaltensänderungen erläutert. Anschliessend wird eine mögliche Segmentierung der Schweizer Konsumentinnen und Konsumenten diskutiert. Dabei wird auf die Determinanten des ökologischen Konsumentenverhaltens bezüglich vier verschiedener Bereiche, nämlich Mobilität, Wohnen, Lebensmittel, Konsumgüter und Dienstleistungen, eingegangen. Zudem werden verschiedenen Möglichkeiten für Umweltkampagnen, deren Entwicklung und Evaluation vorgestellt. Schliesslich werden Faktoren, die für Erfolg und Misserfolg von Kampagnen verantwortlich sein können, analysiert.
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
  • Publikation
    Organic tomatoes versus canned beans: How do consumers assess the Environmental Friendliness of Vegetables?
    (SAGE, 09.01.2011) Tobler, Christina; Visschers, Vivianne; Siegrist, Michael
    The assessment of a food product’s environmental friendliness is highly challenging for consumers because such an assessment requires the consideration of various product characteristics. Furthermore, products often show conflicting features. This study uses a choice task and a questionnaire to examine how consumers judge the environmental friendliness of several vegetables. The consumers’ assessment is compared with life cycle assessment (LCA) results, which represent the overall environmental impact of a product throughout its lifespan. In contrast to the LCA, consumers consider transportation distance rather than transportation mode and perceive organic production as very relevant for the environmental friendliness. Furthermore, consumers assess the environmental impact of packaging and conservation as more important than the LCA results show. Findings also suggest the current product information for vegetables is insufficient for judging their environmental friendliness. Implications for information campaigns and ecological food labeling are discussed.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    It’s not easy being green: Wahrnehmung und Verhalten von Konsument*innen
    (07.04.2020) Visschers, Vivianne; Griesser, Simone
    06 - Präsentation
  • Publikation
    Smaller servings vs. information provision: Results of two interventions to reduce plate waste in two university canteens
    (Elsevier, 2020) Visschers, Vivianne; Gundlach, Daniela; Beretta, Claudio
    Two interventions were systematically evaluated in two university canteens on their effectiveness to reduce visitors’ plate waste. The evaluation was theory-based and focused not only at the effects on the amount of plate waste, but also at the psychological predictors underlying plate waste behaviour. In Intervention A, visitors received information about food waste over a period of three weeks. In Intervention B, in addition to information, smaller servings were offered. The actual amount of plate waste and visitors’ attitudes, personal norms, beliefs, perceived behavioural control, intentions and plate waste reduction behaviour were measured before and after the interventions. Intervention B reduced the amount of plate waste by 20%, whereas no reduction was found after Intervention A. In both interventions, the provided information resulted in more positive beliefs and stronger personal norms regarding avoiding plate waste. The information also caused attitudes to have a stronger influence on plate waste reduction behaviour, whereas intention to reduce became less important for reducing plate waste. Personal norms regarding food waste were the strongest predictor of plate waste reduction behaviour, before and after the interventions. The provided information was thus insufficient to reduce plate waste, simply offering smaller servings could achieve this. Although our intervention study only included two university canteens and was conducted for a short period, our data seem to imply that a combination of both information and smaller servings reduces plate waste in the food service industry.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Episode 2: Tomaten, Konsumverhalten und Labels
    (28.01.2020) Visschers, Vivianne; Keller, Christoph
    Wer im Winter Tomaten kauft, «erwirbt» pro Kilo Tomaten bis zu 9,2 Kilo CO2. CO2, das von der Heizung der Treibhäuser stammt, aus dem Transport, aus der Logistik. Das wissen die wenigsten, und die wenigsten reagieren überhaupt auf Labels, die Alternativen anbieten. Wer also trägt die Verantwortung - die Konsument*innen, die Grossvertreiler, der Staat? «treibhaus» befragt die Psychologin und Klimaexpertin Vivianne Visschers und Raphael Schilling, Nachhaltigkeitsverantwortlicher bei Coop Schweiz.
    10 - Elektronische-/ Webpublikation
  • Vorschaubild
    Publikation
    Schlussbericht des Projektes “My Food Skills”: Entwicklung einer evidenzbasierten Intervention zur Förderung gesunder und nachhaltiger Ernährung
    (12/2018) Visschers, Vivianne; Feck, Vanessa
    In diesem Schlussbericht des Forschungsprojektes «My Food Skills»: Entwicklung einer evidenzbasierten Intervention zur Förderung gesunder und nachhaltiger Ernährung werden der Hintergrund und die wichtigsten Ergebnisse des Projektes vorgestellt. Zudem diskutieren wir die Erreichung der von uns gesetzten Meilensteine, die Verwertung und den Impact des Forschungsprojektes, sowie unsere Erfahrungen bezüglich der Zusammenarbeit mit unseren Partnern. Schliesslich wird Rechenschaft über die finanziellen Mittel abgelegt. Insgesamt zeigte das Forschungsprojekt, dass eine massgeschneiderte Interventionsweise einerseits von den Nutzenden sehr geschätzt wurde und sich andererseits als wirksam bewies. In der MyFoodways-App erhalten Nutzende Rezeptvorschläge, welche den persönlichen Bedürfnissen entsprechen. Die persönlichen Angebote wurden als sehr attraktiv wahrgenommen und bewirkten, dass die Nutzenden die App längerfristig aktiv verwenden. Zudem erwies sich, dass je länger die Nutzenden die App verwendeten, umso mehr gesunde und nachhaltige Ernährungsweisen setzten sie um. Eine längerfristige App-Nutzung sorgte auch dafür, dass den Nutzenden bestimmte nachhaltige und gesunde Ernährungsweisen wichtiger wurden. Das App-Entwicklungsteam steht jetzt vor der Herausforderung, die Nutzenden der MyFoodways-App zu halten. Es können Funktionen zugefügt werden, z.B. soziale Funktionen wie Bewertungen der Rezepte durch und für die Nutzenden. Die qualitativen Studien zeigten, dass Nutzende das Bedürfnis nach einer solchen sozialen Funktion haben. Zudem bewiesen die Online-Experimente, dass Bewertungen von anderen Nutzenden die Rezeptauswahl beeinflussen. Um eine langfristige App-Nutzung zu fördern und somit Verhaltensänderungen zu bewirken und zu verfestigen sollte die MyFoodways-App weiterentwickelt werden. Auch während dieser Phase ist es wichtig, dass die Verwendung und Wirkung der App evaluiert wird. Ein Antrag wurde bereits eingereicht, um eine weitere Zusammenarbeit zu ermöglichen.
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
  • Publikation
    Affect or information? Examining drivers of public preferences of future energy portfolios in Switzerland
    (Elsevier, 2019) Jobin, Marilou; Visschers, Vivianne; Arvai, Joseph; Siegrist, Michael
    The energy transition in Switzerland, as in many other countries, aims to increase the proportion of electricity produced using renewable energy technologies. In this context, governmental agencies and other institutions have attempted to communicate the implications of (domestic) electricity systems through the use of web-based and interactive decision support systems (DSSs). Studies show that, when no additional information is provided, preferences concerning the future electricity mix are mainly driven by the affective reactions that energy technologies evoke. A question remains, however, regarding how people engage with the information provided in a DSS, as well as whether such information is influential in terms of shaping people’s choices. We asked our participants to build an electricity portfolio using a DSS, which modeled the Swiss electricity system. The participants’ political orientation and their affective reactions to different energy technologies guided their information search, as well as the choice of energy technologies within their portfolio. The attention paid to the information provided was not directly related to the participants’ portfolio choices. The selective processing of information, which was based on the participants’ prior attitudes, suggests that they target information they are already familiar with in the DSS. However, this also illustrates a caveat previously identified in motivated political reasoning, since selective information processing, together with the tendency to disconfirm information that is incongruent with prior beliefs, can lead to the polarization of previously held views. As the information provided through the DSS we tested was unable to change the participants’ affective-cognitive evaluation of energy technologies, its use should be carefully considered in light of the possible effects of consolidating existing beliefs.
    01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
  • Publikation
    Differences in risk perception between hazards and between individuals
    (Springer, 2018) Visschers, Vivianne; Siegrist, Michael; Raue, Martina; Lermer, Eva; Streicher, Bernhard
    How people think about a hazard often deviates from experts’ assessment of its probability and severity. The aim of this chapter is to clarify how people perceive risks. We thereby focus on two important research lines: (1) research on the psychometric paradigm, which explains variations between the perceptions of different risks, and (2) research on factors that may determine an individual’s perception of a risk (i.e., perceived benefits, trust, knowledge, affective associations, values, and fairness). Findings from studies about various risks (e.g., genetically modified organisms, food additives, and climate change) are reviewed in order to provide practical implications for risk management and communication. Overall, this chapter shows that the roles of benefit perception, trust, knowledge, affective associations, personal values, and fairness are not always straightforward; different factors appear involved in the perception of different hazards. We recommend practitioners, when they encounter a new hazard, to consult previous studies about similar hazards in order to identify the factors that describe the public’s perception of the new
    04A - Beitrag Sammelband