Hochschule für Wirtschaft FHNW

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    Publikation
    Selling Books Online: An Evaluation of Australian and Swiss E-Shops
    (2005) Leimstoll, Uwe; Kurnia, Sherah; Schubert, Petra
    The Extended Web Assessment Method (EWAM) is an evaluation tool specifically created for the assessment of electronic commerce applications. One of the oldest evaluation methods of its kind, EWAM has been revised and improved over the years. The method is based on an evaluation grid that includes a set of criteria with which to appraise the quality and success of e-commerce applications. The focus is on consumer perspectives and the specific features of the Internet as a medium. In this paper, we used the EWAM tool for the comparative analysis of Australian and Swiss Web sites in the retail sector, more specifically for the evaluation of e-shops whose main business is selling books. The findings show that most of the Web sites assessed do not fully meet the expectations of consumers.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
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    Publikation
    Personalisierung von E-Commerce-Applikationen in KMU: Schlussfolgerungen aus einer empirischen Untersuchung
    (Physica, 01.09.2002) Leimstoll, Uwe; Schubert, Petra
    Personalisierung von E-Commerce-Applikationen ist ein Thema, das mit fortschreitender Reife der Systeme zunehmende Bedeutung erlangt. Es gibt heute bereits integrierte E-Commerce-Software, die E-Shop und Personalisierungsfunktionen integriert anbietet. Die erhältliche Software ist für KMU aber zu aufwendig und zu teuer. Vor diesem Hintergrund sahen wir ein Bedürfnis, die Potenziale der Personalisierung in KMU zu untersuchen. Neben den theoretischen Grundlagen der Personalisierung werden in diesem Paper die Ergebnisse einer empirischen Studie vorgestellt. Mit Hilfe einer Umfrage untersuchten wir die Einsatzpotenziale für Personalisierungstools in Schweizer KMU. Die Ergebnisse zeigen, dass einerseits ein Bedarf an Personalisierung besteht, andererseits die KMU personalisierten E-Commerce-Applikationen aber (noch) skeptisch gegenüberstehen. Ausserdem wird deutlich, dass die Heterogenität der organisatorischen und technischen Gegebenheiten die Entwicklung von Standardtools erschwert.
    04A - Beitrag Sammelband
  • Publikation
    Handbuch zur Personalisierung von E-Commerce-Applikationen
    (Fachhochschule beider Basel (FHBB), Institut für angewandte Betriebsökonomie (IAB), 2002) Schubert, Petra; Leimstoll, Uwe
    Im Rahmen eines von soft[net] geförderten Projekts entwickelt das Kompetenzzentrum E-Business am Institut für angewandte Betriebsökonomie (IAB) der Fachhochschule beider Basel (FHBB) Grundlagen für Personalisierungstools für KMU. Dieser Arbeitsbericht beschreibt die zugrundeliegenden Mechanismen zur Erfassung, Verarbeitung und Auswertung der Kundenprofile. Der Arbeitsbericht ist ein Folgebericht zur E-Commerce-Studie 2002 [Leimstoll/Schubert 2002].
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
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    Publikation
    Personalization of E-Commerce Applications in SMEs: Conclusions from an Empirical Study in Switzerland
    (Fachhochschule beider Basel (FHBB), Institute for Business Economics, Basel, Switzerland, 2002) Schubert, Petra; Leimstoll, Uwe; Schubert, Petra; Leimstoll, Uwe
    Personalization of E-Commerce applications is an issue that is gaining increasing importance with the advancing maturity of such systems. There is already E-Commerce software on the market offering integrated E-shop and personalization functions. However, the available software is too time-consuming and expensive for SMEs. With this in mind we saw a need to investigate the potential for personalization from the particular angle of SMEs. Besides the theoretical fundamentals of personalization this paper will present the results of an empirical study. With the help of a survey we investigated the application potential for personalization tools in Swiss companies. The conclusions show that SMEs are (still) sceptical towards E-Commerce applications which include personalization. It furthermore becomes clear that the heterogeneity of organizational and technical conditions hinders the development of standardized tools.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
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    Publikation
    Personalisierung im E-Commerce
    (Netzmedien AG, 2009) Leimstoll, Uwe
    Dieser Beitrag gibt einen groben Überblick über das Thema der Personalisierung im E-Commerce. Er beschreibt Chancen und Gefahren der Personalisierung und zeigt auf, wie Personalisierungsmassnahmen zu identifizieren und zu implementieren sind.
    04A - Beitrag Sammelband
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    Publikation
    The Importance of ICT: An Empirical Study in Swiss SMEs
    (2006) Schubert, Petra; Leimstoll, Uwe
    The following paper presents results from a longitudinal study about the importance and use of information and communication technology in Swiss small and medium-sized companies. In an empirical survey, 989 questionnaires were collected and analysed (return rate 17 %). The results were weighted according to company size and industry sector and are thus representative for Switzerland. The findings show that Swiss SMEs ? in their self assessment ? manage to gain (competitive) advantages from the deployment of information and communication technology. ICT is universally used (even) in (small and medium-sized) companies. There is a high degree of inter-organisational ICT use. ICT know-how and awareness are strongly rooted in management. The general conclusion is that IT matters for Swiss SMEs.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
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    Publikation
    Cost savings and other benefits in the management of replacement parts
    (Fachhochschule beider Basel (FHBB), Institute for Business Economics, Basel, Switzerland, 22.09.2002) Leimstoll, Uwe; Schubert, Petra; Leimstoll, Uwe
    Migros, the largest retailer in Switzerland offers its customers comprehensive customer service. This case study describes the organisation of the process of obtaining replacement parts from the supplier to the end customer. This process is carried out by the service provider M-Service with the help of integrated information systems. Particular attention is given to an electronic multi-supplier catalog, which significantly increases efficiency and effectiveness in the procurement of replacement parts.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
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    Publikation
    An Evaluation of Australian and Swiss E-Shops in the Grocery Sector
    (2005) Kurnia, Sherah; Schubert, Petra; Leimstoll, Uwe
    The Extended Web Assessment Method (EWAM) is an evaluation tool specifically created for the assessment of electronic commerce applications. The method is based on an evaluation grid that includes a set of criteria with which to appraise the quality and success of e-commerce applications. The focus is on consumer perspectives and the specific features of the Internet as a medium. In this paper, we used the EWAM tool for a comparative analysis of Australian and Swiss e-shops selling grocery products. Using a comparative study between two different countries, we explored patterns for success or failure of such online applications. In general, the findings show that web sites in both countries do not fully meet the expectations of consumers. General expectations of consumers in online grocery shopping were explored and highlighted in this study.
    04B - Beitrag Konferenzschrift
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    Publikation
    Proceedings of the Ninth Research Symposium on Emerging Electronic Markets 2002
    (Fachhochschule beider Basel (FHBB), Institute for Business Economics, Basel, Switzerland, 2002) Schubert, Petra; Leimstoll, Uwe; Schubert, Petra; Leimstoll, Uwe
    Background of the Ninth Research Symposium on Emerging Electronic Markets (RSEEM)The Research Symposium on Emerging Electronic Markets (RSEEM) is an annual event destined to provide a forum for researchers for presentation and discussion of their current and ongoing work. In order to stimulate a lively discussion, the number of participants has traditionally been limited to 30 people. In 2002, we had two focus topics:E-Procurement and the Future of Electronic MarketsCompared to recent years, we wanted to further extend time for discussion. The forum serves two purposes. First of all it provides a platform for doctoral students to present their ideas and receive feedback from an international audience. Ongoing Ph.D. theses and projects are presented by junior researchers and input is given by the other participants. Besides, we asked for short presentations of visions of the future followed by a moderated discussion among the participants.
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht
  • Publikation
    Netzreport 06: Informatik in Schweizer KMU - Die Bedeutung der Informatik in KMU und anderen Schweizer Organisationen
    (Netzmedien AG und Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW, Institut für angewandte Betriebsökonomie (IAB), 2006) Schubert, Petra; Leimstoll, Uwe; Dettling, Walter
    In fast täglichen Auseinandersetzungen in der Fachpresse streiten sich Experten, welchen Stellenwert die Informationstechnik (IT) in Unternehmen bis heute erlangt hat. Dabei stehen sich oft zwei Meinungen diametral gegenüber. Die eine Fraktion glaubt in Anlehnung an die vor über 20 Jahren postulierten Theorien von Porter und Millar (1985) an ein besonderes Potenzial der IT zur Erzielung von Wettbewerbsvorteilen. Die andere Fraktion steht auf dem Standpunkt, der Diffusionsprozess der IT sei mittlerweile so weit fortgeschritten, dass sie im Unternehmen bereits zu einer so genannten "Commodity" (also zu einem für alle verfügbaren Gebrauchsgegenstand) geworden sei und damit ihre Tauglichkeit als strategisches Differenzierungsinstrument eingebüsst habe (Carr 2004).Ebenfalls kontrovers diskutiert wird seit Jahrzehnten die Frage, ob der Einsatz von IT zu einer höheren Produktivität führe.
    05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht