Institut Forschung und Entwicklung
Dauerhafte URI für die Sammlunghttps://irf.fhnw.ch/handle/11654/59
Listen
11 Ergebnisse
Ergebnisse nach Hochschule und Institut
Publikation Higher education in Switzerland. Predictors of becoming engaged in higher vocational or academic education – the role of workplace factors(European Research Network Vocational Education and Training, 17.12.2018) Nägele, Christof; Neuenschwander, Markus; Rodcharoen, PatsaweeContext: Vocational education and training enables young people to quickly and effectively enter the labour market. To advance their careers and to develop their professional expertise even more, they must then further their education through higher vocational or higher academic education. In this study, we looked at young people at work: What motivates them to move on towards higher education? As they are engaged in their jobs, their work situations will a ect their further educational engagement. We hypothesised that individuals will more likely move towards higher education if their workplaces o er learning opportunities and social support. Human capacities, attitudes, and goals at work develop mainly in informal or non-formal learning situations and in their interactions with their teams. We tested the e ect of these workplace factors by taking into account additional important predictors of educational pathways, such as sociodemographic factors (social background, nationality, gender) and motivational factors (values).01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Apprentice–trainer relationship and work group integration in the first months of an apprenticeship(Springer, 01.06.2016) Nägele, Christof; Neuenschwander, MarkusSocial integration is an important outcome of organizational socialization. It helps adolescents after transition to their first job to adapt rapidly to the new work and organizational situation. Positive social integration, especially a positive apprentice–trainer relationship and work group integration, helps the apprentices not only to overcome the uncertainties linked to this transition, but also to gain access to the resources needed for successful socialization and learning in the organization. The social integration develops within the first months in the new organization. First, we study how two indicators of social integration, namely the apprentice–trainer relationship and work group integration, develop over time. Second, we investigate how an individual’s reliability, the perceived person–occupation fit, and organizational resources predict the level and development of the social integration within the first months in the new job.01A - Beitrag in wissenschaftlicher ZeitschriftPublikation Anpassungsprozesse beim Übergang in die Sekundarstufe I(Springer VS, 2017) Neuenschwander, Markus; Neuenschwander, Markus; Nägele, Christof04A - Beitrag SammelbandPublikation Passt der Beruf zu mir? Determinanten und Konsequenzen wahrgenommener Passung mit dem Lehrberuf beim Übergang in die Berufsbildung. [Does the occupation fit? Predictors and consequences of perceived fit in the transition from school to work.](2015) Nägele, Christof; Neuenschwander, Markus; Häfeli, Kurt; Neuenschwander, Markus04A - Beitrag SammelbandPublikation Schulniveau- und Leistungserwartungen von Lehrpersonen und Leistungsentwicklung beim Übergang in die Sekundarstufe I(VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2017) Neuenschwander, Markus; Niederbacher, Edith; Neuenschwander, Markus; Nägele, Christof04A - Beitrag SammelbandPublikation Schultransitionen und Bildungsverläufe: Ein Arbeitsmodell(VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2017) Neuenschwander, Markus; Neuenschwander, Markus; Nägele, Christof04A - Beitrag SammelbandPublikation Der FOKUS Ansatz: Hyperaktive, impulsive und unaufmerksame Kinder nach der Einschulung fördern(VS Verlag für Sozialwissenschaften, 27.06.2017) Benini, Sara; Fräulin, Jennifer; Neuenschwander, Markus; Neuenschwander, Markus; Nägele, Christof04A - Beitrag SammelbandPublikation So bereiten die Schulen auf den Beruf vor(Schweizerisches Dienstleistungszentrum Berufsbildung, Berufs-, Studien- und Laufbahnberatung, 2017) Nägele, Christof; Schneitter, Janine01B - Beitrag in Magazin oder ZeitungPublikation Sozialisationsprozesse beim Eintritt in die Berufslehre SoLe (Valorisierungsbericht Forschungsprojekt)(Pädagogische Hochschule FHNW, Zentrum Lernen und Sozialisation, 28.01.2014) Neuenschwander, Markus; Nägele, Christof05 - Forschungs- oder ArbeitsberichtPublikation Sozialisationsprozesse beim Übergang in den Lehrbetrieb (SoLe). Schlussbericht im Auftrag des SBFI (Newcomer socialization in the training company in the transition from school to work)(Pädagogische Hochschule FHNW, Zentrum Lernen und Sozialisation, 2014) Neuenschwander, Markus; Nägele, Christof05 - Forschungs- oder Arbeitsbericht