Auflistung nach Autor:in "Hascher, Tina"
Gerade angezeigt 1 - 17 von 17
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
- PublikationAir cleaners and respiratory infections in schools. A modeling study using epidemiological, environmental, and molecular data(Oxford University Press, 30.12.2023) Banholzer, Nicolas; Jent, Philipp; Bittel, Pascal; Zürcher, Kathrin; Furrer, Lavinia; Bertschinger, Simon; Weingartner, Ernest; Ramette, Alban; Egger, Matthias; Hascher, Tina; Fenner, Lukas [in: Open Forum Infectious Diseases]AbstractBackgroundUsing a multiple-measurement approach, we examined the real-world effectiveness of portable HEPA-air filtration devices (air cleaners) in a school setting.MethodsWe collected environmental (CO2, particle concentrations), epidemiological (absences related to respiratory infections), audio (coughing), and molecular data (bioaerosol and saliva samples) over seven weeks during winter 2022/2023 in two Swiss secondary school classes. Using a cross-over study design, we compared particle concentrations, coughing, and the risk of infection with vs without air cleaners.ResultsAll 38 students (age 13−15 years) participated. With air cleaners, mean particle con-centration decreased by 77% (95% credible interval 63%−86%). There were no differences in CO2levels. Absences related to respiratory infections were 22 without vs 13 with air cleaners. Bayesian modeling suggested a reduced risk of infection, with a posterior probability of 91% and a relative risk of 0.73 (95% credible interval 0.44−1.18). Coughing also tended to be less frequent (posterior probability 93%). Molecular analysis detected mainly non-SARS-CoV-2 viruses in saliva (50/448 positive), but not in bioaerosols (2/105 positive) or HEPA-filters (4/160). The detection rate was similar with vs without air cleaners. Spatiotemporal analysis of positive saliva samples identified several likely transmissions.ConclusionsAir cleaners improved air quality, showed a potential benefit in reducing respiratory infections, and were associated with less coughing. Airborne detection of non-SARS-CoV-2 viruses was rare, suggesting that these viruses may be more difficult to detect in the air. Future studies should examine the importance of close contact and long-range transmission, and the cost-effectiveness of using air cleaners.01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublikationCompetency Level Modelling for School Leaving Examination(2015) Siller, Hans-Stefan; Bruder, Regina; Hascher, Tina; Linnemann, Torsten; Steinfeld, Jan; Sattlberger, Eva [in: CERME 9, TWG 17]04 - Beitrag Sammelband oder Konferenzschrift
- PublikationEditorial zum Themenheft: Familiäre Bedingungen von schulischen Leistungen und leistungsrelevanten Überzeugungen(Reinhardt, 08.12.2008) Hascher, Tina; Neuenschwander, Markus [in: Psychologie in Erziehung und Unterricht]01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift
- PublikationErgebnisse der Matura 2015 aus der Perspektive des Kompetenzstufenmodells O-M-A(WTM, 2016) Sattlberger, Eva; Bruder, Regina; Hascher, Tina; Linnemann, Torsten; Siller, Hans-Stefan; Steinfeld, Jan [in: Beiträge zum Mathematikunterricht 2016, 50. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik in Heidelberg]04B - Beitrag Konferenzschrift
- PublikationFörderung von Lerngelegenheiten in Praktika zum Mathematikunterricht durch die Vermittlung von Kernelementen des fachspezifischen Unterrichtscoachings(LIT Verlag, 2012) Waldis Weber, Monika; Staub, Fritz; Futter, Kathrin; Schatzmann, Sina; Hascher, Tina; Neuweg, Georg Hans [in: Forschung zur (Wirksamkeit der) LehrerInnenbildung]Empirische Studie zur Wirksamkeit einer Intervention bei Praktikumslehrpersonen zur Einführung Elementen des fachspezifisch-pädagogischen Coachings bei der Unterrichtsbesprechung mit Lehrerstudierenden im Praktikum.04A - Beitrag Sammelband
- PublikationKompetenzstufenmodell zu Reifeprüfungsaufgaben und deren Eignung für einen kompetenzorientierten Mathematikunterricht(Waxmann, 2016) Siller, Hans-Stefan; Hascher, Tina; Linnemann, Torsten; Steinfeld, Jan; Sattlberger, Eva; Keller, Stefan; Reintjes, Christian [in: Aufgaben als Schlüssel zur Kompetenz]04 - Beitrag Sammelband oder Konferenzschrift
- PublikationKompetenzstufenmodellierung am Ende der Sekundarstufe II(WTM, 2015) Linnemann, Torsten; Siller, Hans-Stefan; Bruder, Regina; Hascher, Tina; Sattlberger, Eva; Steinfeld, Jan; Caluori, Franco; Linneweber-Lammerskitten, Helmut; Streit, Christine [in: Beiträge zum Mathematikunterricht 2015]04 - Beitrag Sammelband oder Konferenzschrift
- PublikationNavigieren zwischen Theorie und Praxis in Mentoratsgesprächen mit Lehramtstudierenden(Klinkhardt, 01.08.2012) Niggli, Alois; Moroni, Sandra; Gut, Roger; Bertschy, Beat; Nerowski, Christian; Hascher, Tina; Lunkenbein, Martin; Sauer, Daniela [in: Professionalität im Umgang mit Spannungsfeldern der Pädagogik]04A - Beitrag Sammelband
- PublikationSchule und Beruf(Springer VS, 01.01.2023) Neuenschwander, Markus; Hascher, Tina; Idel, Till-Sebastian; Helsper, Werner [in: Handbuch Schulforschung]Das Kapitel beschreibt Theorien und Forschungsbefunde zum Verhältnis von Schule und Beruf. Besondere Aufmerksamkeit erhält der Übergang von der Schule in die Berufsbildung, sowohl in Bezug auf Berufswahlprozesse in der Schule als auch auf die Anpassungsprozesse in der Berufsbildung. Am Schluss werden neue Entwicklungen zur Berufsvorbereitung in der Schule und Forschungsdesiderate formuliert.04A - Beitrag Sammelband
- PublikationSchule und soziales Selbstkonzept im Jugendalter(VS Verlag für Sozialwissenschaften, 14.06.2010) Hascher, Tina; Neuenschwander, Markus; Ittel, Angela; Merkens, Hans; Stecher, Ludwig [in: Jahrbuch Jugendforschung 2010]04A - Beitrag Sammelband
- PublikationSchülerInnen beraten und begleiten(21.09.2009) Müller-Oppliger, Victor; Hascher, Tina; Weiringer, Sieglinde06 - Präsentation
- PublikationStufenmodellierung mathematischer Kompetenz am Ende der Sekundarstufe II(WTM, 01.08.2013) Siller, Hans-Stefan; Bruder, Regina; Hascher, Tina; Linnemann, Torsten; Steinfeld, Jan; Greefrath, Gilbert; Käpnick, Friedhelm; Stein, Martin [in: Beiträge zum Mathematikunterricht 2013]04 - Beitrag Sammelband oder Konferenzschrift
- PublikationStufung mathematischer Kompetenzen am Ende der Sekundarstufe II - eine Konkretisierung(WTM, 01.05.2014) Siller, Hans-Stefan; Bruder, Regina; Linnemann, Torsten; Hascher, Tina; Sattlberger, Eva; Steinfeld, Jan; Schodl, Martin; Roth, Jürgen; Ames, Judith [in: Beiträge zum Mathematikunterricht 2014]04B - Beitrag Konferenzschrift
- PublikationUnterrichtsbesprechungen als Lerngelegenheiten im Praktikum(Waxmann, 2014) Waldis Weber, Monika; Staub, Fritz; Futter, Kathrin; Schatzmann, Sina; Arnold, Karl-Heinz; Gröschner, Alexander; Hascher, Tina [in: Schulpraktika in der Lehrerbildung: Theoretische Grundlagen, Konzeptionen, Prozesse und Effekte]Wissenschaftlicher Beitrag einer empirischen Studie zur Wirksamkeit von Unterrichtsbesprechungen auf das Lernen von Lehrerstudierenden im Fachpraktikum Mathematik.04A - Beitrag Sammelband
- PublikationUnterrichtsbesprechungen als Lerngelegenheiten im Praktikum(Waxmann, 2014) Staub, Fritz; Waldis Weber, Monika; Futter, Kathrin; Schatzmann, Sina; Arnold, Karl-Heinz; Gröschner, Alexander; Hascher, Tina [in: Schulpraktika in der Lehrerbildung: Theoretische Grundlagen, Konzeptionen, Prozesse und Effekte]04A - Beitrag Sammelband
- PublikationZufriedenheit von Schülerinnen und Schülern und ihre Integration(Reinhardt, 2003) Neuenschwander, Markus; Hascher, Tina [in: Psychologie in Erziehung und Unterricht]01A - Beitrag in wissenschaftlicher Zeitschrift